Uutiset

Näin menee A-klinikkatoimella

NimimerkkiKohti tulevaisuutta kysyi: ”Missä menee Hämeenlinnan päihdehuolto”?

Olen aina harmissani, kun apua hakevat kuntalaiset eivät saa odottamaansa palvelua sellaisena kuin sitä toivovat ja odottavat. Siitä seuraa ymmärrettäväsi pettymys ja paha mieli.

Tavoitteemme työssämme on onnistua ja palvella asiakkaita niin hyvin ja tasapuolisesti kuin me sen näillä ”eväillä” voimme tehdä.

Toisaalta, olemme pitkälläkin kokemuksella tietoisia siitä ettemme läheskään aina onnistu pyrkimyksessämme. Haasteitamme ovat muun muassa voimavarojen rajallisuus ja päihdeongelmatiikan monimuotoisuus ja vakavuus.

Palvelukäytäntöihimme kuuluvat puhelinpalvelu, A-klinikan avoin vastaanotto ma-pe klo 8-11 ja kolmen arkipäivän sisällä katkaisuhoitoon pääsy. Nämä ovat käytäntöjä, jotka ovat vertailukelpoisia mihin paikalliseen tai valtakunnalliseen palveluyksikköön tahansa.

Tiedämme käyttäjien ja läheisten tuskan arjessa. Ymmärrämme, että 1-3 vrk:n odotus katkaisuun pääsemiseksi voi olla tuskallista, vaikka päihteiden käyttöä olisikin jatkunut jo viikkoja, kuukausia, jopa vuosia.

Tosiasia kuitenkin on, että meille annettujen henkilöstöresurssien määrällä emme pysty vastaamaan kaikkeen siihen avuntarpeeseen joka on olemassa. Tuen lämpimästi keskustelujanne päättäjien kanssa, jotka viimekädessä ovat vastuussa päihdetyön resurssien määrästä.

A-klinikkatoimen palvelut ovat tarkoitettu kaikille Hämeenlinnan seudun asukkaille ja heidän läheisilleen.

Meillä ei ole katkaisuhoidossa päivystyspaikkoja lainkaan. Ajatus on hyvä, mutta yksi työntekijä 10-paikkaisessa yksikössä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ei mahdollista näin akuuttia toimintaa. Päivystyspalvelut iltaisin, öisin ja viikonloppuisin hoidetaan terveystoimen päivystyspalveluissa kuten muissakin terveydenhoitoon liittyvissä asioissa.

Suosittelen pettymyksestä huolimatta, että otatte meihin yhteyttä uudelleen ja näin hakisimme yhteisen sävelen, josta olisi teille apua.

Matti Hämäläinen

A-klinikkatoimen aluejohtaja

Hämeenlinna