Uutiset

Näin valitset itsellesi sopivan tyynyn

1. Valitse tyyny kokosi, nukkuma-asentosi ja omien mieltymystesi mukaan. Tyynyn pitäisi olla jo valmiiksi niin sopiva, ettei sitä tarvitse mytätä sopivan kokoiseksi.

2. Tyynyn on hyvä olla sellainen, että vatsalleen ei ole helppo kääntyä. Vatsallaan nukkumista ei suositella, koska ranka on silloin väärässä asennossa. Siksi on parempi nukkua kyljellään tai selällään. Kylkiasento vaatii selällään nukkumista paksumman tyynyn.

3. Tyynyn tulee tukea kaularankaa mahdollisimman hyvin niin, että kaula ja hartialinja ovat suorassa kulmassa kylkiasennossa.

4. Anatomisten tyynyjen keskikohta saattaa olla matalampi kuin tyynyn reunat. Anatomisella tyynyllä selällään maatessa voi pitää päätä matalammassa kohdassa ja kyljellään tyynyn reunalla.

5. Mitä leveämmät hartiat, sitä korkeampi tyyny tarvitaan. Jos tapaat nukkua käsi tyynyn tai pään alla, tarvitset nykyistä korkeamman tyynyn. Pehmeä patja puolestaan vaatii matalamman tyynyn kuin kova.

Lähde: Susan Pihl, Anna-Mari Aronen. Unen taidot. 2012.