Uutiset

Nainen ratissa ei ole liikenteen jarru

Autokoulussa rohkaistaan epävarmoja kuskeja

Naista ratissa kiroaa yksi jos toinen tiellä kaahaava kuski.

Hämeenlinnan autokoulun opettaja Maija Telen tunnistaa mahdollisen hidastelijan, mutta vielä selvemmin kaaharin.

– Mahdollinen hidastelija osoittautuu useimmiten hyväksi ja varmaksi kuskiksi.

Telenin mukaan autokoulussa ei ole pelokkaita oppilaita, vaikka monet luonnollisesti jännittävät. Pojat uskaltavat tunnustaa opettajalle jännityksensä, mutta tytöillä jännitykseen liittyy paljon epävarmuutta.

Suuria eroja tyttö- ja poikaoppilaiden välillä ei Telenin mielestä ole, sillä monella tytölläkin on jo mopokortti. Autokoulun toisessa vaiheessa ylinopeutta ajavat tytöt siinä missä pojatkin.

– Arimpia ovat tuoreet kuskit ja sellaiset, jotka ovat olleet monta vuotta ajamatta. Autokouluun tulee paljon sellaisia, jotka eivät ole ajaneet esimerkiksi kymmeneen vuoteen ja ottavat pari tuntia, ennen kuin uskaltautuvat taas liikenteeseen. Sitten on vielä semmoisia, jotka eivät edes pidä ajamisesta.

Maija Telen pyrkii rohkaisemaan ja auttamaan epävarmoja kuljettajia eteenpäin. Jo teoriatunneilla käsitellään esimerkiksi tunnetutilojen hallintaa liikenteessä. Liian aikaisin oppilasta ei viedä kaupungin liikenteen sekaan, vaan opettaja varmistaa rauhallisella alueella sekä auton että hermojen hallinnan.

– Kaupunkiliikenteessä pelätään toisia autoja. Jos toinen auto ajaa perään, sammuu auto varmasti. Moni sanoo myös ajotunnin jälkeen, että hyvin meni, kun kukaan ei kuollut.

Harvoin oppilailla nousee kynnys niin korkeaksi, ettei liikenteeseen uskallauduta.

– Kerran minulla oli oppilaana todella arka ja herkkä tyttö, joka itki monta kertaa. Hän ei päässyt insinööriajostaan läpi ja vannoi, ettei enää koskaan koske moottoriajoneuvoon, mutta saimme hänet houkuteltua takaisin ratin taakse.

Epävarmuutta aiheuttaa kaikissa kuskeissa monesti insinööriajo, jonka vuoksi saatetaan ottaa lisätunti ennen varsinaista koetta.

Opettaja pelkää

kavereiden kyydissä

Telen kertoo opettavansa tyttöjä ja poikia samalla tavalla. Eroja oppilaiden välille tulee lähinnä jutuista. Tytöillä jutut saattavat mennä usein höpöttämiseksi ja oppilaan keskittyminen kärsii.

Tytöille naisopettaja on mieluinen, mutta voi olla myös ihmetyksen aihe.

– Eräs oppilas ihmetteli, että miten minä voin olla autokoulunopettaja.

Opettamisesta ei aina pääse eroon vapaa-ajallakaan, vaan Maija Telen voi miettiä, miten vaikka jarruttamisen voisi selittää selkeimmin. Opettaja ei myönnä pelkäävänsä paljon oppilaidensa kyydissä.

– Kavereiden kyydissä pelottaa enemmän, koska minulla ei ole varajarruja käytössä. (HäSa)