Uutiset

Neljästä raidasta jo viidettä vuotta

Helsinkiläisyritys Donna Moderna on antanut pölyn laskeutua 3 500 kenkälaatikon päälle jo neljän vuoden ajan. Tuoreen hovioikeuden tuomion mukaan maahantuonti- ja tukkuliikkeen pitäisi nyt hävittää kengät, sillä niiden raidoitus loukkaa Adidaksen tuotemerkkiä.

Kenkärovio odottaa mm. HPK:n väreillä varustettuja jääkiekkoliigan fanitossuja.

– Asia ei ole loppuun käsitelty. Korkeimmalta oikeudelta on mahdollista hakea valituslupaa ja aiomme hakea sitä, sanoo Donna Modernan toimitusjohtaja Jarmo Viljanen.

Adidaksen kolme ja West Coastin neljä raitaa ovat ylittäneet uutiskynnyksen aina uusien tuomioiden myötä. Viljanen toteaa lakonisesti, että oikeusjutussa on Adidaksen puolelta kysymys lähinnä globaalin pelotteen luomisesta. Urheiluvälinejätti haluaa näyttää voimansa raitamarkkinoilla.

Adidaksen lisäksi voittajia ovat toistaiseksi olleet asianajajat.

– Peli on tämmöistä, että korvauksista menee varmaankin 70 prosenttia asianajajille, arvioi Viljanen.

Netissä otetaan kantaa

Jarmo Viljasen poika on perustanut äskettäin nettiadressin ”4 raitaa vapaaksi!”, jonka allekirjoittaneet puolustavat suunnittelun vapautta.

– Emme tähtää nettiadressilla siihen, että se vaikuttaisi radikaalisti meidän oikeuslaitokseemme, mutta syytä reformiin kyllä olisi.

Viljasen mukaan viimeisin hovioikeuden tuomio nojaa mm. olettamuksiin, että hänen yrityksellään olisi oma neljän raidan tavaramerkkitunnus ja että se valmistaa kenkiä itse. Perustelut eivät pidä paikkaansa. Myös niiden yhteys Adidaksen alkuperäisen syytöksen samankaltaisuuden vaikutelmasta jää etäiseksi.

– Jos kolme raitaa sisältyy neljään, niin silloin kolme sisältyy myös viiteen ja kuuteen ja niin edespäin. Nähtäväksi jää, kuinka moni raidallisia tuotteita valmistava yritys joutuu vielä taipumaan jättiläisen alla, sanoo Viljanen.

Asiakkaatkin ihmeissään

Shoepark on myynyt brasilialaisia West Coast-kenkiä kuutisen vuotta. Malliston merkitys on tamperelaiselle kenkäkaupalle huomattava.

– Tarkkaa prosenttilukua en osaa sanoa, mutta liikevaihdollisesti se näyttelee aika isoa roolia. Merkillä on oma kanta-asiakaskuntansa, sanoo kauppias Ville Virjo.

West Coast kenkiä on valmistettu jo 25 vuotta ja niitä myydään 90 maassa. Virjon mukaan oikeusjuttu raidoista on herättänyt asiakkaissa kummastuksen lisäksi sympatiaa.

– Maalaisjärjellä ei voi ymmärtää, kuinka Karhulta pilkkahinnalla tuotemerkin ostanut Adidas voi sanella, mitä tehdään useammalla kuin kolmella raidalla. Eihän Adidaskaan ole väittänyt missään vaiheessa, että kyse olisi edes kopioinnista, hämmästelee Virjo. (HäSa)