Uutiset

Nokia kuittasi tärkeän voiton

Jossittelu on usein joutavaa – joskin myös elämään kuuluvaa – ajankulua, koska tosiasiassa tapahtuneella on merkitystä. Nokian tapauksessa on suorastaan pakko kysyä, mitä olisi tapahtunut, jos suuryhtiön neljännes olisi ollut katastrofi.

Nokia ei sentään olisi menettänyt peliä, vaikka se olisi tehnyt paljon huonompaakin tulosta. Se on kuitenkin selvää, että yrityksen ponnistukset kohti valoa olisivat vaikeutuneet.

Nokia on tehnyt rankkoja, välttämättömiä ja myös epätoivoa kylväviä ratkaisuja. Muun muassa paljon paikallisia odotuksia herättäneen tehtaan sulkeminen Romaniassa herätti maassa jopa Nokia-vihaa.

Edelleen tappiollinen tulos kertoo päätösten tehosta: koossa on olettamus, että Nokia on oikealla tiellä.

Kanadalainen Stephen Elop on johtanut Nokiaa vasta vuoden. Elopilla ei ollut matkassa taikurinsauvaa, kun hän otti haltuun työhuoneensa. Odotukset olivat kuitenkin valtavat: hänen tehtävänsä oli suorastaan pelastaa Nokia.

Kvartaalin tulos tukee ilman muuta hänen asemaansa Nokian johdossa. Aivan surkeissa luvuissa olisi ollut hänelle tuskallisen paljon selitettävää.

Nokian tulos ja sen saama vastaanotto kertovat paljon kansainvälisen bisneksen oudoista pelisäännöistä. Nokia keräsi kehut, ja sen osakkeen arvo nousi niin Helsingissä kuin New Yorkin pörssissä, vaikka tulos oli tappiollinen ja muun muassa älypuhelimien myynti edelleen takkuaa.

Kaiken selittää pääosin tämä: Kun vähän odotetaan ja odotukset reippaasti ylittyvät, on suosionosoitusten aika.

Nokian sukat eivät kastuneet, ne ovat silti kosteahkot. Yhtiön suunnasta on huomattavasti nykyistä helpompi laatia ennusteita vuoden kuluttua.

Seuraava suuri testi on Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmä. Nokian valintaa kiiteltiin, mutta sitä myös kiivaasti arvosteltiin. Tässäkin lopullinen testi on vasta elävä elämä, se, miten Nokian puhelimet käyvät kaupaksi.

Paljon tekemistä Nokialla on myös verkkolaitebisneksessä, missä varsinkin Ericsson menestyy lähes kiitettävästi. Nokia Siemens puskee kuitenkin tosissaan Pohjois-Amerikan markkinoille.

Perimmäinen kuvio ei ole muuksi muuttunut. Nokian hurjan kasvun ja huikeiden voittojen vuodet ovat mennyttä aikaa. Menestys oli mahdollista, koska yritys oli vauhdissa ja askeleen kaksi kilpailijoitaan edellä.

Tänään Nokialla on osaavat kilpailijat markkinoilla, joilla ei tunneta helppoja voittoja. Yritysten pitää pystyä panostamaan tuotekehitykseen ja tekemään siellä oikeita valintoja.

Mainonnan ja markkinoinnin voimaa ei voi myöskään vähätellä. Nokian brändi uhkasi jo rähjääntyä, mutta kvartaalin tulos sitä kirkasti. Nokialaisten tuotteiden ostajat ovat jälleen mukana menestyksessä, mikä tunne on kaupallisessa maailmassa valttia.