Uutiset

Nokia tarkoin harkittu maalitaulu

Hämeenlinna 12.12.2005

Taiwanilainen YCL Electronics Co., Ltd arvostelee poikkeuksellisen ankarasti ja epätavanomaisin keinoin Nokiaa. Yhtiö väittää maailmanlaajuisen The Wall Street Journalin Euroopan ja Aasian painoksien etusivun ilmoituksessa, ettei suomalaisyhtiö yhdistä iskulauseensa mukaisesti ihmisiä vaan ajaa alihankkijoitaan konkurssiin.

YCL Electronics pönkittää sanomaansa sen ja Nokian välisen sopimuksen yhdellä pykälällä. Sen mukaan Nokia voi peruuttaa tilauksensa kahta viikkoa ennen toimituspäivää ilman minkäänlaista korvausta. Taiwanilaisyhtiö tuomitsee sopimuksen epäreiluksi, koska Nokialle valmistetut komponentit sopivat vain nokialaisiin tuotteisiin. Niitä ei voi myydä muille elektroniikka-alan tuotteiden valmistajille.

YCL hakee tukea epäreilua sopimuspolitiikkaa koskeville väitteille vielä yritysten kirjeenvaihdosta. YCL liputtaa peräti avoimuudelle, sillä kirjeenvaihto on kenen hyvänsä luettavissa YCL:n verkkosivuilla.

Nokia ei suinkaan jäänyt sanattomaksi YCL:n ryöpytyksen edessä. Viestintäpäällikkö Eija-Riitta Huovinen korostaa Kauppalehdessä Nokian tehneen YCL:n kanssa aivan tavanomaisia sopimuksia. Nokia päätti myös hyökätä takaisin: Huovisen mukaan YCL:n tuotteissa on ollut laatuongelmia, joita Nokia on pyrkinyt selvittämään YCL:n kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.

On turha edes kuvitella, että kuluttajat, joihin YCL selvästi haluaa vedota, voivat mitenkään pysyä kyydissä mukana. Tämän YCL myös varmasti tietää. Sen tarkoitus onkin luoda Nokiasta mielikuvaa yhtiönä, joka sortaa ja riistää äärimmäisin tiukoilla sopimuksilla alihankkijoita.

YCL:n täytyy olla perillä kahdesta seikasta. Yritys allekirjoitti Nokian kanssa sopimuksen tavanomaisten neuvottelujen jälkeen, mitä Nokian Huovinenkin painottaa. Toiseksi YCL tietää, ettei mitään sopimusta – edes täysin kohtuutonta – voi purkaa sanomalehti-ilmoituksella käynnistetyllä neuvottelulla.

Tosiasiassa YCL vain vaikeuttaa omaa asemaansa parjaamalla Nokiaa, sopimuksen toista osapuolta. Bisneksen tavanomaisten pelisääntöjen mukaan Nokian ja YCL:n yhteistyö on loppumassa. Miksi Nokia tilaisi komponentteja miltään julkisesti ärhentelevältä yritykseltä?

Onko Nokian ja YCL:n sopimus epäreilu? Tähän kysymykseen ei elektroniikka-alaa ja sen sopimuskäytäntöä tuntematon voi vastata. Miksi Nokia solmisi alihankkijoittensa kanssa ratkaisevasti erilaisia sopimuksia kuin esimerkiksi SonyEricsson tai Motorola?

Tuskin YCL perimmiltään edes purnaa kahden viikon irtisanomisajasta. Totuus on todennäköisesti se, että YCL hairahtui allekirjoittamaan asiakirjan, jolla se myy aivan liian halvalla komponentteja Nokialle. Jos YCL:n laskelmat pettävät, sen on täysin aiheetonta kiukutella Nokialle!

YCL:n tulitus voi olla vallan muuta kuin miltä se näyttää. Ei olisi lainkaan ihme, jos YCL:n ilmoituksen takana olisi yritys, joka haluaa kammeta kaikilla keinoilla Nokiaa ulos Aasian markkinoilta. Nokian mustamaalauksesta on kumman vähän hyötyä YCL:lle.

YCL:n tulitus voi olla vallan muuta kuin miltä se näyttää.