Uutiset

Nokia valmis seuraavaan vallankumoukseen

Nokian toimitusjohtajasta Olli-Pekka Kallasvuosta ei monikaan enää muista, että hän on tehtävässään ”uusi”. Nokian johdossa ei ole varaa Ollin oppivuosiin, ei edes kuukausiin tai viikkoihin. Kallasvuo aloitti keväällä. Hän on pyyhkinyt eleettömän tyylikkäästi edeltäjänsä Jorma Ollilan varjon kintereiltään.

Ollila johtaa Nokian hallitusta, mutta Kallasvuo Nokiaa. Ja mikä on johtaessa.

Kännykänkäyttäjien määrä maailmassa jatkaa rajua kasvuaan.

Nokian visiossa ilmeinen viisaus on se, että yhtiö on onnistunut yhdistämään matkapuhelimen ja internetin. Toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo hehkutti viime viikolla Amsterdamissa uusia mahdollisuuksia, joita internetin voittokulku luo kännykkäteollisuudelle.

Vielä nykyään puhelinta käytetään pääosin ”vain” puhumiseen ja tekstiviestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Kuvaviestit ja -puhelutkin ovat jo arkipäivää, ja internet tekee tuloaan puhelimiin. Nokia vakuuttaa olevansa valmis seuraavaan vallankumoukseen. Ja niin sen pitää ollakin.

Olli-Pekka Kallasvuo uskoo, että internet on nousemassa avainrooliin matkaviestinnässä etenkin aivan uusilla markkina-alueilla: entistä useampi uusi käyttäjä menee nettiin alun pitäen matkapuhelimella. Se edellyttää puhelinvalmistajilta ja operaattoreilta toimivaa tekniikkaa ja ohjelmistoja. Markkinat eivät sulata puolivalmiita laitteita ja järjestelmiä.

Mikään ei ole niin oikukas kuluttaja kuin matkapuhelimen käyttäjä. Parin vuoden takainen simpukkapuhelinkriisi ja markkinaosuuden romahdus ovat Nokialle onneksi vain kaukaista painajaista.

Muotoilu ja jopa puhelinten pienet yksityiskohdat ovat yhä arvaamattoman tärkeitä kilpailuvaltteja, minkä Nokia on saanut karvaasti kokea seuratessaan, kun Motorolan ja Samsungin paperinohuet puhelimet ovat myyneet kuin siimaa.

Nokian puhelinten muotoilu on ollut viime aikoina pääosin onnistunutta ja tekniikassakaan ei ole ilmennyt liiemmin puutteita. Oppirahat on toivottavasti jo maksettu.

Nokian mukaan ensi vuonna kännykkää käyttää jo kolme miljardia ihmistä, eikä kasvun rajoja ole näköpiirissä. Tämä merkitsee menestystä alan johtavalle valmistajalle, kunhan yli 67 700 työntekijän jättiläinen osaa hoitaa leiviskänsä. Vuosi sitten Nokian työntekijämäärä oli kymmenentuhatta pienempi.

Nokian osuus maailman kännykkäkaupasta on noussut syksyn tullen 36 prosenttiin kevään 34 prosentista. Kun volyymit ovat valtavat, satoja ja taas satoja miljoonia puhelimia, on jokainen prosenttiyksikkö erittäin merkittävä. Matkaa tavoitteeseen, 40 prosentin osuuteen markkinoista, on kosolti, mutta juuri nyt maalin pääsy ei näytä ollenkaan mahdottomalta.

Kasvutavoitteen pitää olla rohkea, mutta sen saavuttaminen edellyttää Nokialta poikkeuksellista kykyä ennakoida laajojen, jopa maailmanlaajuisten kuluttajajoukkojen tarpeita.

Nokian kasvun avainalueita on Kiina. Yksin ensi vuonna matkapuhelimenkäyttäjien määrä kasvaa maassa 11 prosenttia peräti 500 miljoonaan.