Uutiset

Nokian korjausliike onnistui

Nokian menestys ja päätä huimannut kasvu maailman suurimmaksi matkapuhelinvalmistajaksi on perustunut kuluttajien toiveiden ennakointiin. Puhelimen pitää toimia, mutta muotoilu on kuluttajille yhtä tärkeää kivikovan kilpailun vallitessa. Kännykän pitää näyttää ja tuntua hyvältä – paremmalta kuin kilpailijan vastaava malli.

Nokialla ei ole vähäisintäkään varaa ylimielisyyteen. Torstaina pääjohtaja Jorma Ollila kertoi Nokian notkahduksen jääneen taakse, mutta samana päivänä eteläkorealainen Samsung kertoi yhtiön tuloksen parantuneen huimasti Nokian aloittamasta rajusta hintakilpailusta huolimatta.

Kesäkuussa Nokia julkisti näyttävästi uusia ”simpukkakuorisia” mallejaan. Mallit eivät kuitenkaan tällä kertaa olleet aikaansa edellä.

Alan kakkonen ja kolmonen, amerikkalainen Motorola ja Samsung myivät jo simpukkapuhelimiaan kuin siimaa, kun Nokia pyristeli perässä. Syvästä kriisistä ei ollut kysymys, mutta markkinat vaativat Nokialta korjausliikettä.

Pääjohtaja Jorma Ollila saattoi julistaa jo melkeinpä ilosanomaa. Yhtiön keväällä valitsema taktiikka on purrut.

Nokia on taas vahvistamassa asemiaan. 33 prosentin osuus maailman matkapuhelinmarkkinoista on kaksi prosenttiyksikköä huhti-kesäkuista enemmän.

Hinnanalennukset siivittivät nokialaiskännyköiden myyntiä erityisesti Euroopassa. Yhtiön matkapuhelintoimitukset lisääntyivät kesällä 13 prosenttia, mutta sen hintana oli Mobile Phones -yksikön liikevoiton ja kannattavuuden huomattava lasku, johon yhtiöllä kuitenkin on varaa.

Nokian imagoa hinnanalennukset eivät ole sanottavasti heikentäneet. Merkki on niin vahva, ettei kuluttajien luottamus siihen vähästä heikkene. Jorma Ollila kuitenkin painotti huojentuneena, ettei lisäalennusten tarvetta enää ole. Ei varmasti ole haluakaan.

Nokialaisten keskihinta on pudonnut lähelle sadan euron rajaa. Halpapuhelimen maine on silti vielä kaukana. Myös yhtiön kalliit uutuusmallit ovat menneet hyvin kaupaksi.

Vielä tilannekatsaustakin tarkemmin Ollilan puheesta kuunnellaan sitä miten hän ennakoi tulevaisuutta: arvion mukaan Nokian markkinaosuus kasvaa edelleen loppuvuoden aikana.

Maailman kännykkätarve ei ole läheskään tyydytetty. Venäjän, Kiinan, Intian ja Brasilian kaltaiset maat ovat edelleen pohjaton markkina-alue. Myös muualla uusitaan puhelimia värinäytöllisiin ja kamerakännyköihin, joiden jälkeen on älypuhelinten vuoro.

Tuotekehitykselle ei toistaiseksi näy rajoja. Kevään opetusten jälkeen ei olekaan yllättävää, että Jorma Ollila sanoi Nokian uudistavan tutkimus- ja tuotekehitystoimintaansa. Ollila kertoo uusista tuulista marraskuussa New Yorkissa. Paikka on harkittu. Nokian murheenkryyninä ovat Yhdysvaltain markkinat. Amerikkalaiskuluttajien kännykkätoiveita ei Nokia vieläkään ole osannut täyttää haluamallaan tavalla.