Uutiset

Nopeudet ja/tai muut konstit

Kuka törmää kehen Hämeenlinnassa? -kirjoituksessani esitin parilla esimerkillä Hämeenlinnan liikenteen ongelmia sekä parannusehdotuksia liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.

Nimimerkki Ammattikuski 2M km vastasi juttuun ja oli tuohtunut erityisesti ”nopeuksien pudottamisesta 40:iin”, korostaen sitä , että paikasta toiseen pitää päästä nopeasti.

Tuskin kuski oli lukenut juttua kunnolla. Nopeuksien pudottaminen oli vaihtoehto muille liikennettä parantaville ratkaisuille. Jos esimerkiksi Poltinahon ”kiertoliittymästä” tehtäisiin oikea kiertoliittymä, jossa ei voisi ajaa kovaa suoraan ei nopeuksia tarvitsisi alentaa. Oikeassa kiertoliittymässä nopeudet ovat jo muutenkin alhaisia! Vaihtoehtoina ovat myös liikennevalot ja tavallinen risteys.

Nopeana ratkaisuna voisi olla Poltinaholle tulevilla teillä nopeusrajoitus 40 km/h. Jokainen joka ”kiertoliittymässä” ajelee, tietää sen ongelmallisuuden ja useimmat toki ajavat jo nyt hillitysti.

Entä toinen esimerkki: Aleksis Kiven katu lämpövoimalasta hevostalleille? Tällä matkalla on seitsemän suojatietä, joista muutamassa melkoinen liikenne. Tälle tielle toki voisi laittaa esim. useita liikennevaloja. Vaihtoehtona on myös nopeusrajoituksen alentaminen 40 km/h:iin. Uskon, että tämä ratkaisu parantaisi selvästi turvallisuutta. Samalla liikenteen sujuvuus paranisi. Matkanteko voisi jopa nopeutua, kun esim. Loimalahdentieltä ja Jukolan ostoskeskuksesta tulevat autot pääsisivät helpommin tälle kadulle.

Ammattikuski 2M km oli sitä mieltä, että ”nykyisillä autoilla on turvallista ajaa huomattavasti suurempiakin nopeuksia”. Varmasti nykyiset autot ovat turvallisempia kuin ennen. Mutta onko turvallista ajaa kovemmin taajamassa, jossa on paljon risteävää liikennettä, paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ? Tuskin. Siksi taajamien nopeuksia on viime vuosina alennettu ja sen seurauksena jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on kuollut ja loukkaantunut entistä vähemmän. Siksi liikenteen ja liikenneturvallisuuden asiantuntijat pitävät taajamien nopeusrajoituksen perustasona 40 km/h.

En ehdottanut Hämeenlinnaan yleistä 40 km/h taajamanopeutta , vaan pohdin olisiko se hyvä ratkaisu siksi, ettei olisi monenlaisia nopeusrajoituksia, jotka kenties helposti jäävät huomaamatta. Tietenkin tässäkin tapauksessa voisi olla muutamia poikkeuksiakin esim. Paasikiventie.

Olen samaa mieltä vastauksen kirjoittajan kanssa siitä, että kuljettajan on harjoiteltava lukemaan liikennettä ja ennakoitava tilanteet. Tosiasia kuitenkin, että liikenteen lukeminen ja tilanteiden ennakointi edellyttää usein nopeuden hillintää. En ole huomannut, että edes liikennemerkki ”koulu” sitä tekisi läheskään kaikille Aleksis Kiven katua ajaville. Olisiko 40 km/h tehokkaampi?

Tietenkin moni autoilija kaipaa merkin lisäksi myös poliisin valvontaa. Ehkäpä sitäkin järjestyisi silloin tällöin, jotta asia pysyisi paremmin muistissa.

Pyörällä ja autolla

Hämeenlinna