Uutiset

Norjalaisyhtiö teki Kotipizzasta tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä - 39 prosenttia yli pörssikurssin

Orkla ostaa pizzeriaketjuja Pohjoismaista, koska ulkona syömisen markkinat kasvavat selvästi vähittäiskauppaa nopeammin.
Helsingin Annankadun Kotipizzan ravintolapäällikön Henri Kivisen mukaan pizzojen myynti on noussut viime vuodet tasaisesti. Sama pätee yhtiön osakekurssiin, joka on yli kolminkertaistunut vuoden 2015 listautumisen jälkeen.

Elintarvikejätti Orkla toisi Kotipizzaan rahoituksellisia resursseja, kuluttajaymmärrystä ja vahvaa osaamista brändeistä ja kansainvälistymisestä.

Näin sanoo Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen norjalaisyhtiöstä, joka jätti torstaina ostotarjouksen kaikista Kotipizzan osakkeista.

– Franchising-yrittäjiimme omistajanvaihdos ei vaikuta, Tervanen sanoo Lännen Medialle.

Tervanen kertoo, että Kotipizza jatkaa itsenäisenä yrityksenä. Orkla painottaa hänen mukaansa paikallisia brändejä, joten myös pizzat ja ravintolat säilyvät entisellään.

Orkla tarjoaa Kotipizza Groupin osakkeista 23 euron kappalehintaa, jolla yhtiön arvoksi muodostuu noin 146 miljoonaa euroa.

Tarjous on lähes 39 prosenttia korkeampi kuin Kotipizzan osakkeen arvo oli Helsingin pörssin sulkeutuessa keskiviikkona.

Yhtiön hallitus suosittelee yksimielisesti tarjouksen hyväksymistä, ja sen taakse ovat asettuneet useat yhtiön suurista osakkeenomistajista, kuten eläkevakuutusyhtiöt Elo ja Ilmarinen sekä moni sijoitusyhtiö.

Toimitusjohtaja keksi pizzabisneksen uudelleen

Nousukiito Kotipizzassa alkoi pian sen jälkeen, kun Tervanen aloitti konsernin johdossa kuusi vuotta sitten.

– Voi sanoa, että hän keksi Kotipizzan uudestaan, sanoo Inderesin analyytikko Petri Kajaani.

Kajaani sanoo, että kasvun takana on kokonaan uudistettu konsepti, jossa painottuvat vastuulliset ja lähellä tuotetut raaka-aineet sekä vahva tuotekehitys eli uudet pizzareseptit.

– Kotipizza on iskenyt erinomaisesti kuluttajatrendin muutokseen. Ihmisiin vetoavat vastuullisuutta ja lähiruokaa painottavat arvot.

Kajaanin mukaan pizzaketju on saanut samalla työntöapua kulutustapojen muutoksesta, jossa ulkona syöminen ja ruoan tilaaminen lisääntyvät.

Nyt Kotipizzan myynti on kasvanut jo 43 perättäisen kuukauden ajan. Suurin kasvu tulee verkon kautta tehdyistä tilauksista.

Norjalaiskäsissä myös Taffelin sipsit ja Pandan karkit

Orkla haluaa Kotipizzan uuden strategiansa toteuttamiseksi.

Norjalaisyhtiöllä on vahva jalansija elintarvikkeissa ja päivittäistavarakaupan tuotteissa. Suomessa sen brändejä ovat esimerkiksi Taffel, Panda, Grandiosa ja Felix.

Viime vuosina ulkona syömisen markkinat ovat kasvaneet selvästi vähittäiskauppaa nopeammin.

– Haluamme olla siellä, missä kuluttajat ovat, Orklan viestintäjohtaja Håkon Mageli sanoo.

Orkla otti ensimmäiset askeleensa ravintolabisneksen suuntaan keväällä, jolloin se osti pitseriaketjun Tanskasta. Kotipizzan ostaminen on Magelin mukaan erinomaista jatkoa uuden strategian toteuttamisessa.

– Kotipizza on ollut todellinen kasvukone, ja uskomme, että kasvuvaraa on vielä paljon.

Magelin mukaan Orklalla ei ole toistaiseksi suunnitelmissa lähteä viemään Kotipizzaa ulkomaille.

Toimitusjohtaja Tervanen vastaa varovasti kysymyksiin kansainvälisille markkinoille laajentamisesta, mutta myöntää samaan hengenvetoon, että kansainvälistyminen kiinnostaa.

– Pääasiallinen bisnes on kuitenkin Suomessa. LM-HäSa

Kotipizza Group

Kotipizza Group on Suomen suurimpia ruoka-alan yrityksiä.

Sen ravintolat toimivat franchising-periaatteella, jossa ravintolayrittäjät käyttävät Kotipizzan nimeä ja reseptejä.

Konserni ottaa runsaan kymmenen prosentin siivun yrittäjien myynneistä, minkä lisäksi yrittäjät maksavat konsernille franchising-maksua.

Kotipizza Groupiin kuuluu noin 260 Kotipizza-ravintolaa, 14 meksikolaista ruokaa tarjoilevaa Chalupa-ravintolaa ja kolme Social Burgerjoint -hampurilaisravintolaa.

Lisäksi konserni omistaa ketjun ravintoloille raaka-aineita toimittavan logistiikkayhtiö Helsinki Foodstockin.

Konserni listautui Helsingin pörssiin vuonna 2015, minkä jälkeen sen osakkeen arvo on noussut yli kolminkertaiseksi.

Kotipizzan perusti vuonna 1987 sarjayrittäjä Rabbe Grönholm.