Uutiset

Nuoret valkotakit tervetulleita

Hämeenlinnan seudun terveyskeskuksen päivystysvastaanotolla puhaltavat uudet tuulet perjantaista lähtien, kun MedOne ottaa päivystyksen hoitaakseen.

MedOnen kaltaisen reppulääkärifirman tarjoama palvelu ei pohjimmiltaan ole mitään ihmeellistä. Opintojensa loppuvaiheessa tai erikoistumisvaiheessa olevat lääkärit ovat kautta aikojen kiertäneet tekemässä päivystyksiä ja lyhytaikaisia tuurauksia.

Esimerkiksi Hämeenlinnan seudun terveyskeskuksen vs. avoterveydenhuollon ylilääkäri Markku Nurmikari muistelee itse päivystäneensä opintojensa aikana peräti 12 eri paikkakunnalla.

Uutta vanhaan verrattuna MedOnen palvelussa on se, että päivystyspalvelujen tarjoaminen on keskitetty firmaan, joka hoitaa päivystykset ja lääkäriringin palkkauksen organisoidusti.

Ulkopuolisen firman käyttö poistaa vanhan päivystyskäytännön heikkouden eli sen, että terveyskeskuslääkärin päivystysvuoro synnytti aina yhden lääkärin vajeen jossakin muualla terveyskeskuksessa. Myös sairastapausten ja päivystäjien lomien aiheuttama sijaismetsästys on nyt firman harteilla.

MedOne Oy:n palkkalistoilla on paljon nuoria, muutama vuosi sitten valmistuneita lääkäreitä, joiden pätevyyttä varsinkin vanhempi väki välillä epäilee.

Iäkäs potilas saattaa helpommin luottaa ohimoilta harmaantuneeseen tohtoriin kuin poninhäntäiseen ja kirkassilmäiseen valkotakkiin. Toisaalta nuorilla lääkäreillä on hallussaan tuorein tieto.

Hyvä merkki on myös se, että nuoret lääkärit myöntävät itsekin kokemuksen puutteensa. Fiksuina ihmisinä he yleensä osaavat ja kehtaavat kysyä neuvoa, jos eivät itse jotakin tiedä.

MedOnen henkilöstövastaava Veli-Matti Riihimäki luottaakin siihen, että ammattitaitoiset otteet ja kohtelias käytös sulattavat mahdolliset ennakkoluulot.

Terveyskeskuksen päivystysasiakkaille uusia lääkäreitä suurempi muutos on luultavasti paluu ajanvarauskäytäntöön.

Useimmat meistä varmasti ottavat sen vastaan mielihyvällä, vaikka päivystyksen puhelin saattaakin varsinkin alkuun olla kuumana.

Tuntikausien odottelu päivystysvastaanoton käytävillä ei nimittäin ole herkkua terveelle, saati sitten korkeassa kuumeessa tai muuten heikossa kunnossa olevalle potilaalle.

Sen sijaan kaikki eivät varmaankaan ole mielissään, sillä päivystystä ei enää voi käyttää päivävastaanoton jatkeena.

Päivystys todennäköisesti käännyttää luukultaan pois potilaan, joka päättää iltamyöhällä lähteä hakemaan apua kolme viikkoa samanlaisena jatkuneeseen vaivaan. Kehotuksen kääntyä oman terveysaseman puoleen saa myös esimerkiksi reseptiään uusimaan tuleva tai lääkärintodistusta hakeva.

Käännytys voi jurppia omalle kohdalle sattuessa. On silti kaikkien etu, että päivystyksestä karsitaan ne, jotka sinne eivät kuulu.

Tällä tavoin jokainen tietää, että nopean avun tarpeessa päivystysvastaanotolle on mahdollista päästä kohtuullisessa ajassa.

Päivän lehti

28.5.2020