Uutiset

Nuori kuski maksaa riskeistään kovaa hintaa

Pakollinen liikennevakuutus tekee nuoren omaan tai perheen budjettiin helposti jopa 1 500 euron loven vuodessa.

Juuri ajokortin saanut ja oman auton rattiin päässyt kuljettaja on vakuutusyhtiöille haastava asiakas. Kokemusta puuttuu ja turmariski on tuntuva, ja se näkyy vakuutusten hinnoittelussa.

– 18–19-vuotiaan kuljettajan liikennevakuutus voi olla 4–5 kertaa kalliimpi kuin kymmenen vuotta vanhemmalla kuljettajalla, Suomen Vahinkovakuutuksen talousjohtaja Erkka Jalonen vahvistaa.

– Vakuutuksen perushinta on noin kaksi kertaa korkeampi kuin vanhemmalla kuskilla. Lisäksi nuorilla ei ole aikaisempaa vakuutushistoriaa, joten liikennevakuutuksen bonukset lähtevät yleensä nollatasolta.

Suppeakin vakuutusvertailu kuitenkin paljastaa, että nuoren liikennevakuutusta kannattaa kysellä rohkeasti muistakin kuin siitä tutuimmasta yhtiöstä.

Auto ja liikenne pyysi tarjoukset neljältä vakuutusyhtiöltä kolmessa tapauksessa. Oletetut 18-vuotiaat kuljettajat asuvat Turussa, Kauhavalla ja Kemissä ja ajavat nuorten suosimilla automalleilla: 3-sarjan BMW:llä, Volvo V40:llä ja Volkswagen Golfilla.

Erot halvimman ja kalleimman tarjouksen välillä olivat Turussa 340, Kauhavalla 311 ja Kemissä peräti 458 euroa.

Kemin hintaero kasvaa vielä suuremmaksi, jos vaihtoehtona pidetään uutta kilometriperusteista POP Auto Kilsa -vakuutusta.

Tässä Suomen Vahinkovakuutuksen tarjoamassa tuotteessa kuljettajan vakuutusmaksu on sitä pienempi, mitä vähemmän hän ajaa. Muissa vertailun hintatarjouksissa ei ole kilometrirajaa.

Tilastojen perusteella 18-vuotiaan kuljettajan keskimääräinen onnettomuusriski on korkeampi kuin enää missään muussa vaiheessa hänen elämänsä aikana. Tämä pohjatieto vaikuttaa myös vakuutusyhtiöiden omiin riskiarvioihin nuorimmista autoilijoista.

Liikennevakuutus on kallein vilkkaissa asutuskeskuksissa ja kuljettajilla, jotka ajavat paljon tehokkailla autoilla. Hinta voi vaihdella isossa kaupungissa jopa postinumeron tarkkuudella.

Auton osalta vakuutuksen loppuhintaan vaikuttavat merkki ja malli, vuosimalli, paino, teho, sylinteritilavuus, käyttövoima ja käyttötarkoitus.

Sukupuolta ei EU-direktiivin mukaisesti saa käyttää hinnoittelun perusteena.

Näin 18-vuotias nainen maksaa liikennevakuutuksestaan yhtä paljon kuin saman ikäinen mies, vaikka miehet ajavat naisia enemmän ja riskihakuisemmin.

Nuorista miehistäkin arvion mukaan korkeintaan joka kymmenes kuuluu liikenteessä pahimpaan, ajaessaan aktiivisesti erilaisia riskejä ottavaan ryhmään.

– Vähintään kolmannes nuorista ajaa niin hyvin ja harkitsevaisesti, että heidän kohdallaan voitaisiin pohtia mahdollisuutta halvempaan liikennevakuutukseen, Lähitapiolan liikenneturvallisuuspäällikkö Markus Nieminen arvioi.