Uutiset

Nuortenlehdet eivät suostu syntipukiksi

Tytöille suunnatut lehdet ovat täynnä muoti- ja meikkikuvia sekä julkkisjuttuja. Lehtien päätoimittajat eivät kuitenkaan ota niskoilleen syytä nuorten ulkonäköpaineiden lisääntymisestä.

-Meillä ei koskaan käsitellä esimerkiksi laihduttamista. Painonhallinta on kielletty aihe myös verkkosivujemme keskustelufoorumeissa, Demin vt. päätoimittaja Satu Koivisto sanoo.

Myös Miss Mix -lehden vastaava päätoimittaja Antti Aro korostaa nuortenlehtien vastuuta lukijoistaan.

-Laihdutus- ja selluliittijutut on kielletty. Päinvastoin, mehän teemme korjaavaa työtä ja korostamme, että olet hyvä sellaisena kuin olet, hän sanoo.

Aron mielestä tyttöjen ulkonäköpaineet tulevat muualta kuin nuortenlehdistä: televisiosta, naistenlehdistä sekä näyttelijöiden ja tähtien roolimalleista.

Koivisto ja Aro korostavat, että muoti ja kauneus ovat kautta aikojen kiinnostaneet nuoria, ja siksi näitä asioita käsitellään nuortenlehdissä.

-Muoti on kuitenkin vain yksi aihe muiden joukossa. Meillä esimerkiksi mallit ovat tavallisia tyttöjä, eivät mallitoimistojen malleja, Satu Koivisto sanoo.

Antti Aron mielestä nuoret eivät suinkaan ole tyhmiä. Hänen mielestään olisi liian suoraviivaista vetää se johtopäätös, että lehtien muotijutut kasaavat ulkonäköpaineita lukijoille.

-Vaikka varsinkin ulkomaisia lehtiä lukemalla voi kieltämättä syntyä sellainenkin mielikuva, hän myöntää.

A-lehtien Demi samoin kuin Aller Median Miss Mixkin on suunnattu 12-19-vuotiaille nuorille. Eniten lukijoita ainakin Miss Mixillä on 14-17-vuotiaissa. Samaa ikäryhmää tavoittelee Egmont Kustannuksen Systeri.

Yhä nuorempia lukijoiksi

Kilpailu nuortenlehdistä kiristyy lähikuukausina Suomessa, ja lukijoiksi houkutellaan yhä nuorempia tyttöjä. Kohun vesilasissa ehti jo ennen ensimmäistäkään numeroa nostattaa Aller Median 6-12-vuotiaille suuntaama Top Model. Saksalaiseen konseptiin perustuvan lehden on määrä ilmestyä huhtikuun puolivälissä. Materiaali siihen tulee Tanskasta.

Top Model -nimellä Suomessa ilmestyy myös verkkosivusto, jossa on paperinukkehahmojen lisäksi julkaistu muun muassa ohjeita selluliitin poistamisesta. Aller sai vastaansa arvosteluryöpyn ja nettiadressin, jossa vaadittiin lehden boikotointia.

Paperi- ja verkkolehteä yhdistää kuitenkin vain saksalainen tuotemerkki. Verkkosivuista vastaa Mötto Oy, paperilehdestä Aller Media.

-Sisäinen feministini herää, kun kuulen tällaisista selluliittijutuista, Top Modelin päätoimittaja Antti Aro sanoo. Hän vakuuttaa, ettei lehdessä missään nimessä julkaistaisi sellaista.

-Keskitymme askartelupuoleen ja sellaiseen glamouriin ja glitteriin, josta pikkutytöt tykkäävät, hän sanoo.

Huhtikuun lopussa varhaisteineille tuo oman Inez-lehtensä myös Sanoma Magazine Finland. Disneyn kansainväliseen konseptiin perustuva lehti on suunnattu 10-14-vuotiaille tytöille. (HäSa)