Kolumnit Uutiset

Nyt ei olla köyhiä eikä kipeitä!

Huh, huh! Nyt on kova vauhti päällä.

Muuta ei voi ajatella uusista keskussairaalasuunnitelmista. Tuntuu kuin 200 tai 250 miljoonaa euroa ei olisi uutta sairaalaa ajavien mielestä yhtäkkiä raha eikä mikään.

Onko tässä nyt helpompi puolustaa miljoonahanketta, kun rahat eivät menisikään kuntien vaan vielä epämääräisen uuden maakunnan pussista? Ikään kuin maksajina eivät olisi joka tapauksessa veronmaksajat.

Hanketta viedään nyt eteenpäin sanomalla, että pitkällä aikavälillä uuden sairaalan rakentaminen merkitsee säästöä. No, sanoisin että katsotaan nyt… 

Ongelmana tässä niin kuin muissakin isoissa julkisissa hankkeissa on se, että kustannusarviot elävät, ja yleensä ylöspäin. Onhan tiedossa, että esimerkiksi Jyväskylässä uuden sairaalan rakentamiskustannukset ovat karanneet täysin käsistä. Ensin puhuttiin noin 250 miljoonasta eurosta, ja nyt jo yli 400 miljoonasta. Sellainen haarukka on jo aivan mahdoton.

Sitä paitsi arvioissa on otettava huomioon myös vanhan sairaalan purkamiskulut – tai mitä sille kompleksille sitten tehdäänkin.

Myös sairaalan ehdotettu sijainti on ongelma. Sitä on jo ehditty mielipidesivullammekin ihmetellä. Kuinka keskussairaala voitaisiin sijoittaa pääradan varteen ratapihan lähelle – radallahan kuljetetaan kaikenlaisia vaarallisia aineita, kuten ammoniakkia? Eihän esimerkiksi Janakkala saanut sijoittaa palvelutaloa jäätelötehtaan lähelle juuri ammoniakkiriskin takia.

Toinen asia, joka kai pitää ottaa huomioon, vaikka se ikävältä tuntuukin, on mahdolliseen sotatilaan varautuminen. Rautatie ja asema ovat arkoja kohteita, ja siksi sairaalan ei ole hyvä sijaita ainakaan ihan pääradan vieressä. Toivon tietysti, että rauhantila säilyy, mutta jos se olisi sataprosenttisen varmaa, meillä ei tarvittaisi armeijaakaan.

Toisaalta ymmärrän kyllä hypetystäkin. Olisi tietysti hienompaa rakentaa kokonaan uutta kuin parsia 40 vuotta vanhaa tylsännäköistä kompleksia. Kai uudesta tulisi parempikin. Tosin mistä tiedämme, tarvitseeko siihenkin aikanaan tehdä kosteusongelmien tai muiden rakentamisvirheiden vaatimia remontteja.

Ja piristäisihän se kaupunkikuvaa, kun Viipurintien varteen saataisiin yhtäkkiä yli 2 000 ihmisen työpaikka. Ja samalla Ahvenistontien liikennesumppu rauhoittuisi.

Mutta kaiken kaikkiaan: miinuspointit taitavat ovat plussia merkittävämpiä.