Uutiset

Nyt on nimet kirjoissa

Moottoritien katteen tunnelityön hankintasopimuksen allekirjoitustilaisuus herätti kesälomalla olevan kaupungintalon hetkeksi kukkaan.

-Tämä on historiallinen tilaisuus. Tunnelin rakentaminen alkaa viimeistään 17. lokakuuta, kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden tilaajajohtaja Päivi Saloranta summasi taputusten innoittamana.

Paikalle oli saapunut kaupunginisiä, katteen rakennuttajan edustajia ja päivän päätähdet eli hankintasopimuksen allekirjoittajat, YIT:n liiketoimintaryhmäjohtaja Jouni Forsman ja yksikönjohtaja Risto Kanervo.

Salorannan mukaan YIT:llä on selvät suunnitelmat tunnelityön edistymisestä, eikä kaupunkilaisilla ole pelkoa keskelle työmaata jumittumisesta. Forsman totesi, että työt eivät saa häiritä edes moottoritien liikennettä.

-Joudumme rakentamaan tilapäisiä siltoja moottoritien yli liikenteen sujuvuuden takia.

Tilaajapäällikkö Eija-Liisa Dahlbergin mukaan kaikkien väylien pitää olla käytössä, vaikka tilapäisjärjestelyjä joudutaankin tekemään. Joukkoliikenne tulee kärsimään eniten.

-Kun urakka alkaa, asukkaille ilmoitetaan liikennemuutoksista, Saloranta lisäsi.

Ei aivan ikuisuusprojekteja

-Katteen ensimmäiset ideointikokoukset pidettiin vuonna 2001 ja NCC tuli mukaan seuraavan vuoden kesällä, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo muisteli.

NCC:n property development senior advisor Jorma Ahokas ehti juuri jäädä eläkkeelle, mutta hän jatkaa työntekoa edelleen katteen tiimoilla.

-Toteutukseen meni kauan, mutta ei niin kauan kuin Espoon Sellon kanssa. Siihen meni 20 vuotta, puolet ihmisen työssäoloajasta, Ahokas laskeskeli.

Ahokkaan mukaan kauppakeskus avataan vuoden 2014 lokakuussa. Keskukseen on tulossa kaikkiaan 60 kauppiasta. Toiseen kerrokseen tulee vaatemaailma ja alempiin päivittäistavara- ja erikoisliikkeitä.

-Kerromme syyskuun 5. päivä tarkemmin, keitä tiloihin on tulossa. Markkinointi pääsee nyt kunnolla vauhtiin.

Verotulotkin tulevat kasvamaan

Kauppakeskuksen yhteyteen tulevien kerrostalojen rakentaminen alkaa samaan aikaan kuin kauppakeskuksenkin. Asunnoille on varattu 20 000 neliömetrin verran tilaa.

-Tässä rakennetaan uutta keskustaa Hämeenlinnaan, Ahokas totesi.

Salorannan mukaan kaupunkikeskusta muuttuu täysin.

-Tällä on myös iso taloudellinen vaikutus kaupungille, kaupunginjohtaja Tapani Hellstén kehaisi.

YIT työllistää useita kymmeniä työntekijöitä ja talonrakennustöihin työntekijöitä palkataan tuplaten. Lisäksi suunnittelu on jo työllistänyt insinöörin poikineen.

-Puhumattakaan siitä, että kauppakeskus tulee työllistämään satoja ihmisiä.

Pysäköintipaikoista tulee kohta pulaa

Isosuo muistutti, että rakennustöiden alettua kaupungista häviää Kaivokadun varrella oleva iso pysäköintialue jo syksyllä. Uusi pysäköintitalokin valmistuu vasta ensi keväänä.

-Haemme parhaillaan korvaavia pysäköintialueita, Saloranta kertoi.

Allekirjoitustilaisuudessa ei uskottu siihen, että hankintakilpailun YIT:lle hävinnyt maanrakennusliike Soraset oy:n mahdollinen uusi valitus aiheuttaa enää ongelmia.

-Soraset oy:llä on mahdollisuus valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta on epätodennäköistä, että hallinto-oikeus päätyisi toimenpidekieltoon, Dahlberg sanoi.

Kaikkien osapuolten mukaan markkinaoikeuden päätös oli niin selkeä, ettei se voi enää muuttua.

-Jos Soraset tekee valituksen, se tehdään kiusantekomielessä, Isosuo lisäsi.

Dahlbergin mukaan kaikki viivästykset tuovat mukanaan uusia haasteita. Rakennusaikataulu oli alunperin suunniteltu niin, että suuri osa töistä olisi tehty kahtena kesänä. Nyt työt jakautuvat pääasiassa kahdelle talvelle.

-Rakentamisen kannalta nämä ovat isoja asioita. (HäSa)