Uutiset

Nyt pohditaan oikein joukolla

Olen viime päivinä odotellut, milloin koulukeskustelu menee päättäjien vähättelyksi ja henkilökohtaisuuksiin. Se tapahtuu aina silloin, kun omat perustelut alkavat ontua ja huomaa, että välttämättä ei enää olekaan oikeassa.

Leena Virtanen maanantain lehden ”pyhäaamun liturgiassa” päätti odotteluni. ”Asiantuntijaksi jokamiehen tekee tietysti se, että on istumalihaksillaan koulunpenkkiä viistänyt. Sillä ei tunnut olevan mitään merkitystä, onko se tapahtunut vuosikymmeniä sitten ja jo silloin vastentahtoisesti”. Ketähän Leena tarkoittaa?

Dosenttia, arkkitehteja tms. vaiko lautakuntaa, jonka puheenjohtan oivalluksella kouluverkostoa ei ”rähjätty” päätökseen väkisin, vaan se tuotiin valtuustoinfoon ja valtuustoryhmien käsittelyyn. Aloin jo pohtia, kelpaanko minäkään päättäjäksi ko. asiassa. Epäselväksi jäi, mikä on tähän asiaan riittävä asiantuntijuus.

”Itse ymmärrän vaieta jääkiekosta julkisilla paikoilla, vaikka joskus olen ottelussa istunutkin”, kirjoittaa Virtanen. Hän on myös turhautunut siitä, että Hämeen Sanomatkin syyllistyy ”toisinajatteluun” hokiessaan pyhäaamun liturgiassaan mantraa: ”Koulutuksessa on otettava kantaa siihen, vaalitaanko Hämeenlinnassa seiniä vai panostetaanko entistä enemmän itse pääasiaan, oppilaiden opetukseen.” Tämänhän piti olla puoluepolitiikkaa, niinhän! Voisiko se kuitenkin olla näin oikeassa olevaa toimintaa? Ymmärsinköhän Leenaa väärin?

Sd-valtuustoryhmä oli erityisen tyytyväinen maanantain kokouksessaan siihen, että sai lisäinfoa sekä mahdollisuuden keskustella asiasta perinpohjaisesti. Kiitos toimialajohtaja Mikkolan ja opetustoimenjohtaja Mäensivun.

Kun kaupunginhallitus antoi kouluverkkouudistustyön opetusvirastolle on sen valmistumisen jälkeen asialle eduksi laaja-alaisesti käytävä keskustelu.

Eläkerehtori Singa Polven selkeässä kommentissa samassa lehdessä esitetyt kysymykset ovat kohtuullisesti tulleet pohdittua.

Onko mieltä pitää Normaalikoulua vajaakäytössä, vai täytetäänkö sen modernit tilat oppilailla lakkauttamalla esimerkiksi Kankaantaan koulu – tai sitten Myllymäki, joka jo melkein kokonaan mahtuisikin sinne?

Entä rakennetaanko Ruununmyllylle lisäkoulu, jotta Harvoilanmäen ja muun itään laajenevan asutuksen lapset pääsisivät muualla asuvien vaatimusten tapaan siihen lähikouluunsa ”aidan taa”?

Mihin laitetaan Sairionrannan lapset ja Kirkonkulman yläastelaiset, kun rakenteisiin ei saisi koskea? Jos ei tehdä mitään, avataanko koulutus- ja kultturilautakunnan budjetti ja pohditaan veroäyriä ja hallitussopimusta uudelleen ja annetaan näin mallia muille hallintokunnille? Mitä kaupunginhallitus tarkoitti antamalla kouluverkon pohdittavaksi? Että eikö mitään?

No, nyt sitä pohditaan oikein joukolla. Ja se on hyvä se. Mutta kaiken keskustelun, mielipiteiden vaihdon ja kirjoittelun keskellä toivoisi, että koko ajan pohdinnan alla olisi koko kouluverkko eikä vain oman perheen tilanne, niin vaikeaa kuin se onkin.

Luulenpa, että olisin itsekin barrikaadeilla, jos olisin nyt kankaantakalaisten ”housuissa”. Mutta vastuullisten päättäjien on kuitenkin haettava päättäväisesti ratkaisua kokonaisuuteen, vaikka se henkilökohtaisia intressejä koettelisikin ja aiheuttaisi arvostelun kohteeksi joutumisen.

Timo Lahtinen

sd-valtuustoryhmän pj.

Hämeenlinna