Uutiset

NYT: Trumpin koronatartunta oli vakavampi kuin julkisesti annettiin ymmärtää

Lehden mukaan viranomaiset uskoivat, että presidentti saatettaisiin joutua laittamaan hengityskoneeseen.
Trump vietti Walter Reedin sotilassairaalassa kolme päivää.
Trump vietti Walter Reedin sotilassairaalassa kolme päivää. Kuva: EPA

Yhdysvaltain entisen presidentin Donald Trumpin lokakuinen koronavirustartunta oli vakavampi kuin julkisesti annettiin ymmärtää, kirjoittaa New York Times -sanomalehti (NYT). Lehti perustaa tietonsa neljään presidentin terveydentilaa tuntevaan lähteeseen.

Lehden mukaan Trumpin veren happipitoisuus oli erittäin alhainen. Kaksi lähteistä kertoo viranomaisten uskoneen ennen presidentin siirtämistä sairaalahoitoon, että Trump pitäisi mahdollisesti laittaa hengityskoneeseen koronaviruksen aiheuttamaan keuhkokuumeeseen liittyvien oireiden takia.

Presidentillä oli lähteiden mukaan oireita, jotka liittyvät vakavaan koronavirustartuntaan. NYT kirjoittaa, että Trumpilta löydettiin keuhkoinfiltraatteja, jotka voivat olla akuutti koronaoire.

Lehden mukaan Trumpin veren happisaturaatio laski 80:een, joka on normaalia pitoisuutta merkittävästi matalampi lukema. Presidentin lääkäri kertoi lokakuussa, että tämän veren happipitoisuus olisi laskenut 93:een.

Viestintä tartunnasta oli epäjohdonmukaista

Viestintä Trumpin terveydentilasta ja koronatartunnasta oli epäjohdonmukaista, ja hänen lääkärinsä välttivät paljastamasta kaikkia yksityiskohtia presidentin voinnista. 74-vuotias Trump kuuluu jo ikänsä puolesta viruksen riskiryhmään.

Trump vietti Walter Reedin sotilassairaalassa kolme päivää. Häntä hoidettiin muun muassa steroideilla. Hän sai deksametasonia. Se on kortisonityyppinen lääke, jonka on osoitettu vähentävän koronapotilaiden kuolleisuutta noin 20 prosenttia.

Häntä lääkittiin myös remdesiviirillä. NYT kirjoittaa, että terveydenalan asiantuntijoiden mukaan presidentin lääkitys oli merkki merkittävistä keuhkoihin liittyvistä ongelmista.

New York Timesin uutisesta kirjoitti Suomessa aiemmin Ilta-Sanomat.

Menot