fbpx
Uutiset

Odotettavissa pitkä lakko

Linja- ja kuorma-autoliikenteen lakko alkoi valmiiksi kirjoitettujen nuottien mukaisesti sunnuntai-iltana.

Maanantaiaamuna olikin sitten busseilla kulkevien työmatkalaisten aika miettiä millä päästä työpaikalle. Kaikkein ankarimmin työtaistelu koettelee niitä lapsiperheitä, joilla ei ole omaa autoa ja joille bussi on ainoa joukkoliikenneväline hoitopaikkaan ja töihin.

Lakon alkamista väritti valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen viime hetken sovintoyritys. Salonius esitti sunnuntai-iltapäivällä, että Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT keskeyttää lakon ja miettii Autoliikenteen työnantajaliiton ATL:n tavoin keskiviikkoon asti sitä, voiko se hyväksyä sovintoesityksen.

AKT:n hallituksen vastaus ei voinut yllättää valtakunnansovittelijaa. AKT totesi päätöksessään, ettei se hyväksy sovintoesitystä, jota se pitää huonompana kuin nykyistä työehtosopimusta.

AKT ja ATL ovat neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta jo kuukausikaupalla ilman tulosta, osapuolten puheenvuoroista päätellen ilman minkäänlaista lähentymistä. Tästä lähtökohdasta arvioituna olisi vaadittu suoranaista ihmettä, jos valtakunnansovittelija Saloniuksen hieman arvoituksellinen siirto olisi päättänyt lakon muutamassa tunnissa.

Tällainen ihme ei ollut mahdollinen, koska neuvotteluissa ovat vastakkain AKT ja ATL. Lakko oli näköpiirissä jo silloin, kun ATK:n Timo Räty ja ATL:n Hannu Parvela käynnistivät keskustelut alan tulevasta työehtosopimuksesta. Odotettavissa on pitkä ja vaikeasti soviteltava työtaistelu.

Miksi autoliikenteessä on hankala sopia työehdoista? Miksi AKT:n ja ATL:n neuvotteluja käydään etukäteen myrkyllisessä ilmapiirissä? Näitä kysymyksiä sietäisi sekä Rädyn että Parvelan vakavasti miettiä. Kaksikko on epäonnistunut aivan keskeisessä tehtävässään, työrauhan turvaamisessa. Sivullisten asia on tälläkin kertaa maksaa lakosta kertyvä lasku.

AKT on halunnut olla ay-puolen sopeutumaton ja tyylistään se pitää kiinni myös Timo Rädyn valtakaudella. AKT luottaa siihen, että uho ja lakot takaavat parhaan lopputuloksen autoliikenteen työtekijöiden etujen ajamisessa. Järjestö voisi päivittää toimintatapansa vihdoin 2000-luvulle. Järkevää etujen ajamista sovintoon pääseminen neuvottelupöydässä.

Kaikkein oudointa on työtaistelun perimmäinen syy, osa-aikaisen työvoiman käyttö. Osapuolet ovat pystyneet paisuttamaan asiasta muhkean riidan, vaikka alan työtekijöistä vain noin 7 prosenttia on osa-aikaisia – tästäkin luvusta on vähennettävä pois vielä osa-aikaeläkeläiset.

Raha on torassa ainakin palkankorotuksen valossa lähes sivuosassa, sillä työnantajapuoli tarjoaa kuljettajille selvästi tupon ylittävää lisäansiota kahden vuoden sopimuskautena. Kun tilanne on tämä, piirtyy ulkopuolisille kuva työtaistelusta, jossa riidellään riitelyn kyseenalaisesta ilosta ja kamppaillaan vallasta seurauksista välittämättä.

Menot