Uutiset

Odotus palkittiin: tuorein kartano-Volvo V90 on saanut uuden ilmeen ja tekniikan

Yksi automaailman tunnetuimpia käsitteitä on kartano-Volvo. Viimeksi tätä tilavaa, monikäyttöistä ja hyvin varusteltua autoluokkaa on edustanut Volvo V70.

Syyskuussa V-sarjassa hypätään jälleen ylöspäin, kun myyntiin tulevat uusi V90 ja sen sisarmalli, S90-sedan.

Teknisesti autot ovat monessa yhteneviä Volvon tuoreen luksusmaasturin XC90:n kanssa. Koko 90-sarja valmistetaan samalle modulaariselle SPA-pohjalevyrakenteelle.

– Tavoittelemme 90-sarjalla uusia asiakkaita muilta merkeiltä. Volvon tulee nyt lunastaa heidän kovat odotuksensa, Volvon Euroopan myyntijohtaja Anders Gustafsson määrittää.

Koeajolla eniten kilometrejä taittui uuden V90:n ratissa, ja farmari-Volvo loikin itsestään erinomaisen ensivaikutelman. Ohjaamon ilme on pelkistetyn tyylikäs ja materiaalivalinnat onnistuneita.

Monipuoliset säädöt takaavat kuljettajalle hyvän ajoasennon. Erityisesti takaistuimien jalkatilat ovat kasvaneet V70-mallista.

V90:n perän linjakas muotoilu on vaatinut veronsa. Farmarin tavaratila on 560 litraa, mikä on 15 litraa edeltävää V70-mallia vähemmän.

Käytännön eroa farkkuperien käytettävyydessä ei ole.

Tavaratilassa on ilahduttavasti kaksi kassikoukkua molemmilla puolilla. Lisävarusteena saa tavaratilan pohjasta ylöstaittuvan tilanjakajan kauppakassien tukemiseksi. Tavaratilan alla olevan lisätilan käyttöä helpottaa kannen kaasujousi.

Pieni epäkohta oli käsikäyttöinen tavaratilan peite. Kun takaluukku aukeaa sähköisesti, soisi tässä autoluokassa myös peitteen aukeavan samanaikaisesti. Epäkohta korjautuu lisävarustelistaa ruksimalla.

V90:n voimanlähteet ovat neli- ja kolmisylinterisiä Drive-E-moottoreita. Koeajossa olivat T6-bensiini- ja D5-dieselmoottori, joista jälkimmäisessä on potentiaalia mallin suosikkivoimanlähteeksi. D5:n parina on aina neliveto.

Diesel yllättää hiljaisuudellaan. Moottori on maustettu Volvon uudella Power Pulse -järjestelmällä, jossa kahdesta turbosta pienempi puhalletaan paineilmalla pyörimään liikkeellelähtöjen tehostamiseksi.

Ahkera kahdeksanlovinen Geartronic-automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi. Muutamassa täyskiihdytyksessä laatikko mietti pienemmälle vaihtamista, mutta muutoin sen toiminta oli moitteetonta.

Suomen myyntimallistoa täydentävät lanseerausvaiheessa vielä etuvetoinen, 245-hevosvoimainen T5-bensiinimoottori sekä D4-diesel.

Vuodenvaihteessa tulee saataville 150-hevosvoimainen D3 sekä etu- että nelivetoisena.

Myöhemmin ensi vuonna tarjolle tulee hybriditekniikasta lisäruutia saava T8-tehoversio. Pelkällä sähkövoimalla T8:n luvataan kulkevan noin 50 kilometriä.

Ilahduttavaa S90- ja V90-malleissa on niiden jousituksen alleviivattu mukavuus.

Tehtaan päätös olla maustamatta uutuusmalleja keinotekoisella urheilullisuudella ansaitsee lisäpisteet.

Nopeuden mukaan säätyvä ohjaus tarjoaa hyvän tunnon ja palauttaa erinomaisesti.

Suomessa uusien S90- ja V90-mallien lähtövarustelutaso on Momentum, johon kuuluvat esimerkiksi led-ajovalot, digitalimittaristo, mukautuva vakionopeudensäädin sekä sähköisesti aukeava takaluukku. Ajovaloissa on vakiona automatiikka.

Lisähintaan saa Inscription-tason muun muassa mukautuvilla, täysaktiivisilla kaukovaloilla, suuremmalla digimittaristolla sekä sähkösäätöisellä kuljettajan istuimella.

Volvon uudesta V-sarjasta on – autoja näkemättä – jätetty Suomessakin jo tuhatkunta ennakkotilausta.

V90:n hinnat alkavat 46 920 eurosta. Vastaava S90 maksaa noin 2 500 euroa vähemmän.

Päivän lehti

14.7.2020