Uutiset

Ohjuksen puikoissa podiumille

Lauantaina on ukkosta radalla, kun rata-ajon SM-sarjan päätöskisa Ahvenisto Thunder Race jyrähtää käyntiin. Viikonloppuna menossa on mukana yli 120 autoa.

V8 Thunder -luokassa kurvaileva Jari Nurminen on suunnannut katseensa rauhallisin mielin viikonlopun lähtöihin ja syystäkin.

Räyhähenkisten 500-heppaisten ohjusten, Camaroiden luokassa ajava kilpurikonkari on aika varma voittaja ennen kauden päätösosakilpailua.

– Kausi täytyy viedä kuitenkin maaliin saakka, Nurminen muistuttaa varikolla suolakurkkua natustellen.

Vuodesta 1980 kilpaillut Nurminen on nähnyt monet kansainväliset sarjat ja luokat. Noin 36 vuoden kokemuksella mies jaksaa kaasutella yhä podiumille.

Ei kuitenkaan nuorempien kiusaksi, hän vakuuttaa hymyillen.

– Veri vetää radalle. Kun annat lajille pikkusormen, se vie koko käden, Nurminen siteeraa Aki Sirkesalon kappaletta.

Nurmisen mukaan autourheilussa voi pärjätä aika pitkälle kokemuksen tuomalla varmuudella.

– Ikä ei paina ja nopeus ei kärsi samalla lailla ratin takana kuin monessa muussa urheilulajissa. Tosin sen verran on meno muuttunut, että nykyään tavoitteena on voittaa jokainen lähtö, Nurminen naurahtaa.

Nurminen kertoo olleensa parhaimmassa iskussaan 25 vuoden iässä. Niihin aikoihin hän oli muun muassa Arrowsin F1-tallin testikuljettaja.

Hänen F1-uransa kuitenkin katkesi ennen kuin se edes ehti alkaa, kun suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK ei myöntänyt Nurmiselle superlisenssiä.

Viron lisenssillä ajavan Nurmisen mukaan 1980-luvun tapahtumasta ei ole jäänyt syvää säröä hänen ja AKK:n välille.

– Minulla on ollut näkemyseroja Suomen järjestön kassa, mutta nykyisin välit ovat hyvät, hän sanoo diplomaattisesti.

Ahveniston rata ei ole nopein, mutta vaikea se on tiukkoine mutkineen ja korkeuseroineen.

Ahvenistolle saadaan ripaus lisämaustetta, kun V8 Thunder -luokan päätöskisa ajetaan myös osana Ruotsin V8 Thundercars -sarjaa.

– Luvassa on kaikkien aikojen kilpailu 20–30 vuoteen, Nurminen kehuu.

54-vuotias kuljettaja aikoo jatkaa niin kauan, kun pystyy pitämään nuoremmat kuskit takanaan. Tällä hetkellä lähimpänä ovat Toni Lähteenmäki ja Henri Tuomaala.

– Se päivä lähestyy koko ajan, kun en enää pärjää heille. Silloin on jo pakko höllätä kaasua, en halua jatkaa kehäraakkina.

Suomen vanhimmalla toiminnassa olevalla, 49-vuotiaalla moottoriradalla on viikonloppuna paljon nähtävää.

V8-luokalle tekevät seuraa Legends, jossa on yli 30 autoa sekä SMP F4 -osakilpailu, jossa on kilpailijoita Suomesta, Venäjältä, Hollannista ja Espanjasta.

SM-sarjan mestaruudet ovat vielä katkolla Xtreme Race ja V1600 -luokissa. Kilpailuja isännöi Ahveniston Autourheilijat. HÄSA

Asiasanat