fbpx
Uutiset

Oikoratapetos valmisteilla

Kauan odotettu oikorata on valmistumassa. Radanvarsikunnille luvattiin junat ja raiteet sekä hyvät kasvuodotukset. Liikenneministeriö on kuitenkin karsimassa oikoradan taajamaliikennettä rajuilla leikkauksilla alkuperäisiin lupauksiin nähden.

Pahimmillaan leikkaukset karsivat taajamaliikennettä siten, että Helsingistä Järvenpään ja Mäntsälän kautta Lahden suuntaan pääsee taajamajunalla vain joka toinen tunti. Se on liian harvoin, kun on kyse työmatkaliikenteestä.

Leikkaus koskee myös ja erityisesti pääkaupunkiseudulla työssä kävijöitä, jotka ovat odottaneet oikorataa työmatkojen ja -aikojen lyhentäjänä. Taajamaliikenteen karsiminen aiheuttaa mm. lisääntynyttä yksityisautoilua. Ei tunnu Kioton sopimuksen hengen mukaiselta suuntaukselta.

Karsimista perustellaan valtion säästötoimilla. Se ei voi olla koko totuus, valtiohan maksaa Lahden moottoritien rakennusyhtymälle kasvavien liikennevirtojen mukaan. Työmatkalaisten siirtyminen raideliikenteen käyttäjiksi hillitsisi moottoritien liikenteen kasvua ja kartuttaisi VR:n lipputuloja.

Nyt on puolustettava asianmukaista taajamaliikennettä. On taisteltava saastuttamista ja tuhlaamista vastaan, tehokkaamman työmatkaliikenteen puolesta. Tämä on huomioitava jo nyt hallituksen budjettiraameja kehysteltäessä, lisärahana VR:n budjettiin.

Suunnitelmat haiskahtavat oikoratapetokselta haiskahtaa, hyviä työmatkayhteyksiä saa Mäntsälän asemalla odottaa kauan.

Juna män justiinsa eikä ole muutamaan tuntiin tulossakaan.

Matti Kauppila

kansanedustaja (vas.)

Menot