Uutiset

Ongelmia matkassa?

Valitse lähtöpaikka, valitse määränpää. Sitten: klik. Tämän jälkeen lentomatkustajan matkan kulku riippuu muun muassa siitä, millä lentoyhtiöllä hän on päätynyt lentämään.

Lentoyhtiöiden välillä on isoja eroja.

Kuluttajaoikeusneuvoja Arja Mahlio valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta kehottaa matkustajia lukemaan lentojen sopimusehdot huolellisesti heti varausvaiheessa, sillä matkan ehdot on kirjattu sopimuksiin.

Lentoyhtiöiden toimintaa ohjaa tukku kansainvälisiä käytäntöjä. Kokosimme yhteen viisi tyypillisintä lentomatkustajan ongelmatilannetta, joissa näiden sääntöjen tuntemisesta on hyötyä.

1Asiakas on varannut matkan, jonka menomatkaan kuuluu kaksi vaihtolentoa. Hän jättää menomatkan viimeisen lennon käyttämättä, mutta suunnittelee käyttävänsä paluumatkan liput normaalisti. Paluumatkaa edeltävänä päivänä hän huomaa, että hänen paluumatkan matkustajatietonsa puuttuvat. Lentoyhtiöiden käytännön mukaan matkasta on käytettävä kaikki lippuihin kirjatut lennot tai matkan loput lennot peruuntuvat.

VASTAUS: Sekä meno- että paluulippu pitää käyttää kokonaan lippuun määrätyssä järjestyksessä, sanoo lentoyhtiöiden ns. No show -ehto. Jos et ilmaannu menolennolle, voi lentoyhtiö peruuttaa jatkoyhteyksien ja paluulentojen varaukset. Esimerkiksi Finnair perustelee käytäntöä sillä, että lentoliput on käytettävä lähtöpaikkakunnalta määränpäähän lipussa määrätyssä järjestyksessä. Finnairin sivuilla asiakas hyväksyy klikkaamalla nämä säännöt lipun oston yhtey­dessä.

Tilanne on toinen Tanskassa. Siellä lentoyhtiö ei saa automaattisesti peruuttaa paluulentoa, vaikka menolento olisi jäänyt käyttämättä.

2Lento on peruttu. Missä tilanteessa lentoyhtiö on velvollinen korvauksiin?

VASTAUS: Lentoyhtiö on velvollinen järjestämään korvaavan lennon eli uudelleenreitityksen matkakohteeseen.

Matkustaja voi vaihtoehtoisesti valita lentolipun hinnan palautuksen. Lentoyhtiön on maksettava summa seitsemän päivän kuluessa. Oikeus rahan palautukseen tulee, jos lento on yli viisi tuntia myöhässä.

Lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen, jos lento myöhästyy poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. Poikkeuksellisiksi oloiksi katsotaan esimerkiksi työtaistelu, huono sää tai turvallisuusriski.

Lentoyhtiöt eivät voi enää vedota teknisiin ongelmiin, jos he haluavat evätä matkustajilta myöhästymiskorvaukset.

EU-tuomioistuimen tuoreessa ratkaisussa todetaan, että tekniset viat ovat ennakoitava asia lentoliikenteessä. Niitä ei siten voi pitää poikkeuksellisina olosuhteina, joiden perusteella korvaukset voi jättää maksamatta.

3 Lento viivästyy, mitä matkustaja vaatia lentoyhtiöltä?

VASTAUS: Matkustajalla on oikeus huolenpitoon, jos lento myöhästyy yli kolme tuntia. Jos lento on myöhässä yli viisi tuntia, matkustaja voi perua lennon tai vaatia matkan uudelleen reititystä.

Huolenpitovelvollisuus tarkoittaa, että lentoyhtiön pitää tarjota matkustajalle ilmaiseksi aterioita ja virvokkeita tai hotellimajoitus, jos sellainen on välttämätön.

Huolenpitovelvollisuus ei riipu lennon viivästymisen tai peruuttamisen syistä. Lentoyhtiöllä on huolenpitovelvollisuus, vaikka se ei olisi itse voinut vaikuttaa viivästymisen syihin.

Matkustajille kuuluu maksaa korvauksia 250–600 euroa, jos hän ei mahdu lennolle tai lento viivästyy tuntuvasti.

4 Matkustaja ei ehdi lentokoneeseen, koska lentojen välinen vaihtoaika on liian lyhyt.

VASTAUS: Lentojen vähimmäisvaihtoajat ovat kotimaassa 25–35 minuuttia ja Schengen-alueen sisäisillä lennoilla 35 minuuttia. Schengen-alueen ulkopuolelle lennettäessä vähimmäisvaihtoaika on 40 minuuttia ja lomalennoilla 75 minuuttia.

Lentojen myyjä on vastuussa siitä, että matkustajilla on tarpeeksi aikaa lentojen välissä.

5 Matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö tekee konkurssin matkan aikana. Saako rahoja takaisin?

VASTAUS: Lennot kannattaa maksaa aina luottokortilla, vaikka moni lentoyhtiö perii luottokortilla maksamisesta lisämaksun. Luottokortti on varsinkin halpalentoyhtiöillä lentävän turva. Kaikki lentoa koskevat asiakirjat kannattaa säilyttää.

Konkurssitilanteessa matkustaja voi vaatia luottokorttiyhtiötä palauttamaan matkan hinnan. Jos yhtiö ajautuu selvitystilaan, voi rahojen takaisin saaminen lentoyhtiöltä olla mutkikasta.

Anna Ruohonen