Uutiset

Onneksi katepäätös vihdoin tuli

Ruotsalaisen NCC-rakennusliikkeen päätös moottoritien katteesta julkistettiin vihdoin perjantaina. Ja kyllä oli jo aikakin. Tilanne alkoi olla jo aika omituinen: Hämeenlinna oli valmistellut kaiken jo niin pitkälle kuin oli mahdollista, mutta päätoteuttaja pysyi aikeistaan hiljaa. Hulluinta oli se, että kaupunki sai odottaa tietoa päätöksestä kaksi viikkoa senkin jälkeen, kun päätös oli jo tehty.

Minä ne meitä hämeenlinnalaisia oikein pitää? Kun kaikki tieto nykyään saadaan suurin piirtein reaaliajassa, miten tällainen voi kestää kaksi viikkoa? Tämä antaa aika omituisen kuvan NCC:n toimintatavoista. Me hämeenlinnalaiset kuitenkin maksamme osan tästä suurprojektista.

Toivoa sopii, ettei NCC:n tiedotuspolitiikkaa ole tästä eteenpäin samanlaista. Tiedottamisen aihetta voi tulla eteen rakentamisen aikanakin, paneehan se Hämeenlinnan keskustan aika sekaisin pitkäksi aikaa.

NCC:n päätös takaa sen, että rakentaminen toteutuu, mutta aloittamisen ajankohta on nyt markkinaoikeudesta kiinni, sillä yhdestä urakastahan on valitettu. Jos markkinaoikeus ei anna aloittamislupaa, hankkeen kanssa on odotettava siihen asti, että oikeus on käsitellyt valituksen.

Suhtauduin koko moottoritien katteeseen aluksi hyvin kriittisesti. En vieläkään ole varma siitä, oliko se paras ratkaisu Hämeenlinnan keskustan vetovoiman lisäämiseksi, mutta se oli selvää, että jokin ratkaisu keskustan parantamiseksi oli tehtävä. Muutenhan keskusta olisi tukahtunut olemattomiin Tiiriön kauppakeskusten puristuksessa.

Juuri nyt keskustan tilanne on aika paha. Kun Anttilakin lopetti, keskusta menetti ainoan tavaratalonsa. Viimeistään siinä vaiheessa ajattelin, että nyt sen katteen on pakko tulla – ainakin Keskon täytyi uskoa siihen sataprosenttisesti, kun se kerran oli päättänyt siirtää Anttilan katteen päälle.

Onneksi sentään Citymarket avataan syksyllä vanhan Anttilan tiloissa. Silti ymmärrän, jos osa keskustan asukkaista tuntee nyt itsensä petetyksi. Onko se laitaa, että kaupungin keskustassa on vain erikoisliikkeitä, pankkeja, kampaamoja ynnä muita palveluyrityksiä? Nyt saa miettiä kahdesti, mistä jonkin tietyn asian voi ostaa – eikä Tiiriöön menoa voi kerta kaikkiaan aina välttää.

Tällaisesta vanhasta hämeenlinnalaisesta nykytilanne tuntuu uskomattomalta. Lapsuudessani ydinkeskustassa seisoivat vierekkäin Sokos ja Centrum, ja niistä molemmista sai melkein mitä tahansa. En silloin olisi voinut millään uskoa, että tulevaisuuden ydinkeskustassa olisi vain rippeet Sokoksesta, eikä yhtään varsinaista tavarataloa.

Toivottavasti katteen tuleminen tarkoittaa sitä, että Hämeenlinnan keskusta laajenee – eikä sitä, että se siirtyy torin laidalta katteelle. Torilta on kolme korttelia Kaivokadulle – ja perinteisesti pari kulmanväliä on ollut hämeenlinnalaiselle (tai Hämeenlinnassa asioivalle) aika pitkä matka.

Muutama viikko sitten uutisoitiin, että ”tiiriöistyminen” lisää autoistumista. Moni keskustan asukaskin kokee tarvitsevansa auton, kun palvelut ovat Tiiriössä asti. Onneksi moottoritien kate merkinnee toisensuuntaista kehitystä.