Uutiset

Ooppera keventää, yleisö kiittää

Suomen kansallisoopperassa on nähty vain harvakseltaan operettia ja musikaalia. Yleisö on selvästi kaivannut kevyempääkin ohjelmaa, sillä syyskuussa ensi-iltansa saava menestysmusikaali Oopperan kummitus on myyty koko syksyksi loppuun.
 
Kevyt linja alkoi tavallaan jo viime talvena, kun pikkujoulusesongin aikaan nähtiin pitkästä aikaa wieniläisoperettia.
 
Vuoden 2016 alkajaisiksi on puolestaan luvassa Apocalyptica-muusikoiden Eicca Toppisen ja Perttu Kivilaakson säveltämä ”metallinhohtoinen” ooppera.
 
Pääjohtaja Päivi Kärkkäisen mielestä ohjelman keventäminen ei ole itsetarkoitus. Uusien yleisöjen löytämiseksi on kuitenkin tehtävä töitä.
 
– Yleisö tulee aina vain vaativammaksi ja vaativammaksi. Ja suurin kilpailijammehan on kotisohva, hän sanoo.
 
Musikaalia on edellisen kerran nähty Kansallisoopperassa 20 vuotta sitten.
 
– Ei tästä vieläkään tule jokavuotista, mutta pidämme jatkossakin erilaista, monipuolista tarjontaa ohjelmistossamme, hän lupaa.
 
Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummitus on yksi maailman menestyneimmistä musikaaleista. Se nähdään nyt Suomessa ensimmäistä kertaa. Kansallisooppera on saanut luvan tehdä musikaalista oman, vuoden 1986 lontoolaisesta versiosta poikkeavan tulkintansa.
 
Ohjaaja Tiina Puumalaisen mukaan ”erilaisuus” näkyy pääasiassa lavastuksessa ja siinä, miten teos ylipäätään sovitetaan Kansallisoopperan suurelle lavalle.
 
– Teoksen viktoriaaninen epookki ja kauhuromantiikan efektit pysyvät ennallaan. Vaikka joiltakin osin ajantasaistamme esitystä, emme suinkaan yritä tuoda sitä tähän päivään, hän sanoo.
 
Puumalainen ohjasi pari vuotta sitten Sofi Oksasen Puhdistuksen oopperaversiona Kansallisoopperaan.
 
Parhaiten hänet kuitenkin tunnetaan puhenäyttämöille ohjaamistaan musikaaleista kuten Evitasta ja Chicagosta Tampereen työväenteatterissa.
 
Ohjaaja ei näe eroa siinä, tehdäänkö musiikkiteatteria oopperan vai teatterin näyttämölle ja onko tuotanto viihteellinen tai vakava.
 
– Ajattelen aina teosta draaman kannalta. Se (musiikkiteatteri) on kokonaisteos, jossa visuaalisuus, musiikki ja teksti kertovat samaa tarinaa, hän sanoo.
 
Esimerkiksi Oopperan kummitus on äänialaltaan vaativaa laulettavaa, joten siinä mielessä ei voida puhua kevyestä tai vaatimattomasta musiikista, vaikka se olisi viihteellistäkin.
 
– Tarina kertoo naisen kasvamisesta aikuisuuteen. Se on ympäri maailman miljoonille naisille samastuttava aihe, todellista ja tunteisiin vetoavaa, Puumalainen sanoo.
 
Romantiikkaa ja suuria tunteita on luvassa myös tammikuussa ensi-iltansa saavassa Indigo-oopperassa. Sami Parkkisen scifi-henkiseen tarinaan ovat säveltäneet musiikin Perttu Kivilaakso ja Eicca Toppinen.
 
Apocalyptica-yhtyeestä tunnetut muusikot yhdistävät musiikkiinsa aineksia perinteisestä oopperasta ja raskaasta rockista.
 
Kivilaakso ja Toppinen eivät halunneet alleviivata metallimusiikin piirteitä oopperassaan, mutta uskovat metalliasenteen silti kaikuvan kaikesta läpi. Ennemminkin he korostavat tehneensä romanttisen oopperan.
 
– Palaamme niin häpeilemättömästi romantiikkaan, etteivät sitä olisi uskaltaneet tehdä ketkään muut kuin tällaiset liiskatukat, pitkähiuksinen metallimies Kivilaakso vitsailee.
 
Musiikin on orkestroinut ja sovittanut Jaakko Kuusisto. Hän on aiemmin sovittanut Apocalyptican musiikkia muun muassa Avanti!-orkesterille sekä Sinfonia Lahdelle.
 
– Tämähän oli sovittajan aarreaitta. Täynnä isoja leikkauksia ja dramatiikkaa, hän kuvailee uutta oopperaa.
 
Alkavan kauden muita ensi-iltoja ovat Dmitri Shostakovitshin Nenä, W.A. Mozartin Taikahuilu sekä Igor Stravinskyn Hulttion tie. LM-HÄSA

Päivän lehti

7.4.2020