Uutiset

Opettajan persoonalla on merkitystä

1980-luvun alussa olin vuoden virkavapaalla Tampereelta ja opetin yläasteen matemaattisia aineita Helsingin seudulla. Heti ensimmäisellä fysiikan tunnilla sain kuulla 15-vuotiaan tytön suusta sellaista kieltä, että vähän aikaa istahdin mietiskelemään.

Sitten pidin tavallista kiivaamman puhuttelun. En antanut jälki-istuntoa, mutta huomisesta lähtien vaatisin häneltä siistiä käytöstä.

Jo seuraavana aamuna hän tuli välitunnilla juttelemaan ja eräänä päivänä kertoi ostaneensa minulle joululahjankin jo valmiiksi. Meistä tuli hyvät ystävykset ja seuraavana keväänä hän otti kaulasta ja kysyi, miksi lähdin pois.

Hän oli kertonut usein rikkinäisestä kodistaan ja opettajat aluksi ihmetelleet, mitä metodia käytin todella vaikean oppilaan kanssa. Kerroin vain käsitykseni opettajan persoonallisuuden merkityksestä.

Tapauksesta en ole aikaisemmin puhunut, koska ilmapiiri ei taida vieläkään olla kypsä myöntämään erehdyksiä, joita vapaan kasvatuksen piirissä on tehty. Korostan koulutuksen, elämänkokemuksen ja syvemmän rakkauden merkitystä.

Koulu oppilaan ehdoilla (myös luokaton lukio) korostaa liikaa yksilöllisyyttä. Kyllä mallin edelleen pitää tulla syvästä ihmistuntemuksesta ja persoonallisen kasvun asiantuntijoilta.

En tarkoita liikaa ankaruutta, mitä opettaja mahdollisesti ennen osoitti. Opettajankin on ollut käytävä oma itsenäisyystaistelunsa ja ymmärtää myös oppilaan merkityksen tiukkanakin vastapuolena. Kerhotoiminta kouluissa on vähennetty minimiin, määrärahat samoin. Uskotaan koulujen yhdistämisestä löytyvän ratkaisun.

Korostan opettajan persoonallisuuden merkitystä. Persoonista kasvaa opettajakunta, joka uskoo työhönsä ja antaa itsetuntoa. Se antaa tarvittavan taustatuen niille oppilaille, jotka asettavat luotettavia tavoitteita elämän ongelmia ratkaistaessa.

Kauko Virtanen
lehtori, emeritus
Ylöjärvi