Uutiset

Oppimateriaalit vetivät Sanoman tulosta ylöspäin - Yhtiön näkymät koko vuoden osalta ennallaan

Helsinki
24.07.2018, 09:10

Talous

Mediayhtiö Sanoman operatiivinen liikevoitto parani huhti-kesäkuussa 80 miljoonaan euroon viime vuoden 73 miljoonasta (oikaistu). Yhtiön liikevaihto kasvoi niukasti 363 miljoonaan euroon, kun viime vuoden toisen vuosineljänneksen oikaistu liikevaihto oli 359 miljoonaa.
Sanoman mukaan tulosta veti ylöspäin pääasiassa oppimateriaaleihin erikoistuneen Learning-liiketoiminnan hyvä menestys.
– Sanoman toinen vuosineljännes oli hyvä vireen ollessa tyydyttävä kaikissa liiketoiminnoissamme. Erityisesti Learning-liiketoimintamme menestyi hyvin, ja sen liikevaihto ja tulos kasvoivat. Hollannissa saimme ensimmäiseltä vuosineljännekseltä siirtyneet perinteiset kevättilaukset, kun taas Belgiassa ja Suomessa toista vuosineljännestä vahvistivat heinä-elokuun sijaan jo kesäkuussa saadut tilaukset, selvitti Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven tiedotteessa.
Media Finland -liiketoiminnan kannattavuus heikkeni ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, ja Sanoma odottaa sen tuloksen painottuvan enemmän toiselle vuosipuoliskolle.
Koko vuoden osalta Sanoma pitää näkymänsä ennallaan ja odottaa konsernin rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon jäävän hieman viime vuotta pienemmäksi. Vuoden 2018 operatiivisen liikevoittoprosentin yhtiö odottaa olevan noin 14 prosenttia.
Sanoman toiseen vuosineljännekseen osui joitakin yritysostoja ja -myyntejä. Sanoma osti N.C.D. Productionin festivaali- ja tapahtumaliiketoiminnan sekä kasvatti omistusosuuttaan Suomen Tietotoimistossa (STT). Belgiassa Sanoma puolestaan saattoi päätökseen naistenlehtien tuotevalikoiman myynnin.

STT

Kuvat:

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi