Uutiset

Osa matkustajista keräsi matkatavaroitaan, kun savuista lentokonetta piti evakuoida – Otkes patistaa myös viranomaisia parempaan varautumiseen

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut raporttinsa Turussa joulukuussa 2017 sattuneesta lentokoneen vaaratilanteesta. Raportin perusteella viranomaisilla ja lentoasemilla on parannettavaa evakuointivarautumisessa.
Helsingistä Göteborgiin matkalla ollut Finnairin lento joutui laskeutumaan joulukuussa 2017 Turkuun siksi, että matkustamoon alkoi ilmestyä savua. Onnettomuustutkintakeskus on saanut raporttinsa onnettomuudesta valmiiksi.

Lentomatkustajien evakuoinnin järjestämisessä on parantamisen varaa vaaratilanteissa, arvioi Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) antamissaan turvallisuussuosituksissa.

Otkes sai keskiviikkona valmiiksi onnettomuustutkintansa Turun lentoasemalla 3.12.2017 sattuneesta vaaratilanteesta.

Tuolloin Nordic Regional Airlines -yhtiön operoima Finnairin reittilento Helsingistä Göteborgiin joutui laskeutumaan Turkuun siksi, että koneen matkustamoon oli ilmestynyt savua. Savu oli peräisin rikkoutuneesta jäähdystyslaitteesta.

Kapteeni päätti evakuoida koneen 100 matkustajaa ja 4 henkilöstön jäsentä. Ketään ei tilanteessa loukkaantunut, mutta Otkes arvioi vaaratilanteen vakavaksi.

Onnettomuustutkinta paljasti, ettei evakuoitaville lentomatkustajille ollut varattu lentokentällä linja-autokalustoa maakuljetusta varten. Otkesin mukaan kaikkiaan 15:ssä Suomen 21 lentoasemasta ei linja-autoja ollut evakuointitilanteeseen käytössä eikä sellaisista ollut sovittu paikallisen liikennöitsijän kanssa.

Johtaja Veli-Pekka Nurmen mukaan perusteluina oli, etteivät nykysuunnitelmat vaadi linja-autojen varaamista evakuointia varten.

– Korostan, että nämä selvitysmallit perusteluineen eivät ole millään tavoin riittäviä, Nurmi kuvailee Otkesin tiedotteessa.

Matkustajat keräsivät matkalaukkujaan

Otkes antoi myös muita turvallisuussuosituksia vastaisuuden varalle. Parannettavaa oli onnettomuuskoneessa olleiden savuhuppujen suojapussien käytettävyydessä ja siinä, että eri viranomaisten toiminta- ja hälytysohjeet ovat yhtenevät ilmaliikenneonnettomuusvaaratilanteisiin.

Lisäksi Otkes vaatii raporttitiedotteessaan matkustajia noudattamaan henkilökunnan evakuointiohjeita ja olemaan ottamatta henkilökohtaisia matkatavaroita mukaansa, kun konetta evakuoidaan.

– Tutkintamme perusteella selvisi valitettavasti jälleen, että osa matkustajista ryhtyy keräilemään käsimatkatavaroitaan evakuointikäskyistä huolimatta. Vastaavia kokemuksia on maailmalta, tutkinnanjohtaja Ismo Aaltonen arvioi.

Pahimmassa tapauksessa matkatavaroiden keruu voi aiheuttaa lisäonnettomuusriskejä, vaikka niin ei nyt käynyt.