Uutiset

Osaatko toimia, jos älypuhelin katoaa tai varastetaan?

Älykännykkä  sisältää huiman  määrän henkilö- kohtaisia tietojasi. Monella meistä  niiden suojaus on kuitenkin retuperällä.Laitteen  etsimisessä ja  omien tietojen  turvaamisessa  auttavat uudemmista puhelimista löytyvät etätoiminnot.

Varaudu ennalta

VAIHDA KUNNON PIN-KOODI. Liittymän pin-koodin pitää olla joku muu kuin neljä nollaa tai 1234.

Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen muistelee törmänneensä tietoon, jonka mukaan yli kolmannes suomalaisista käyttää kännykässään jompaa kumpaa näistä.

– Aika usein se on myös syntymäaika, joka taas selviää monilla vaikkapa Facebookista.

KÄYTÄ PUHELIMEN SUOJATOIMINTOA. Pin-koodi suojaa liittymää, mutta ei itse puhelimen sisältämiä henkilökohtaisia ja arvokkaita tietoja. Kannattaakin aina käyttää puhelimen omaa lukitus- tai suojatoimintoa. Perinteisesti se on näppäiltävä numerosarja tai oikean kuvion piirtäminen näytölle.

Uusissa puhelimissa suojaus on usein hoidettu sormenjälkitunnistimella.

Järvinen pitää sitä näppärimpänä käyttää, ja sormenjälkilukijat toimivat nykyään hyvin.

Lukituskuviota hän ei pidä turvallisena, vaikka senkin käyttö on tyhjää parempi. Monella kuvio on jokin helposti arvattava neliö tai z-kirjaimen muoto.

– Kuvio on turhan helppo nähdä olan yli. Monesti oikein hävettää, kun näkee ihmisten avaavan puhelimiaan vetämällä sen zetan ruutuun.

OPERAATTORIN NUMERO MUKAAN. Kirjoita operaattorin ympäri vuorokauden vastaava asiakas- tai sulkupalvelun numero muistiin ja pidä tallessa. Muista ottaa se myös ulkomaanreissuille. Kirjaa numero Suomen +358-maatunnuksen kanssa niin, että puhelu menee perille myös ulkomailta.

KÄYTÄ ETÄHALLINTAA. Järvinen kannustaa jokaista älykännykän käyttäjää kytkemään etähallintaominaisuudet päälle. Harjoittele niiden käyttöä ennalta, ei vasta vahingon tapahduttua. Ohjeita käyttöönotosta Android-puhelimissa, iPhonessa ja Windows-kännyköissä on oheisissa kuvissa.

VARMUUSKOPIOI PUHELIMEN SISÄLTÖÄ. Tee riittävän usein kopiot ainakin kuvista ja tiedostoista. Tähän ehkä kätevin tapa on pilvipalvelun käyttö.

OTA KÄYTTÖÖN ESTOPALVELUJA. Selvitä, minkälaisia estoja esimerkiksi viihde- ja maksupalveluihin liittymään voi ottaa ja valitse sopivat. Varsinkin lasten liittymiin estot ovat järkeviä.

IMEI-KOODI TALTEEN. Jos puhelin varastetaan, rikosilmoitusta varten tarvitset laitteen yksilöllisen tunnuksen eli imei-koodin. Se löytyy puhelimen myyntipakkauksesta. Sen saa myös puhelimen näytölle näppäilemällä *#06#. Kirjoita koodi muistiin.

Toimi näin, kun puhelin häviää tai viedään

KUN HUOMAAT puhelimesi kadonneen, tilannetta kannattaa miettiä ja punnita hetki. Onko puhelin varastettu, vai onko se ehkä hukassa kotisohvan raossa tai unohtunut vaikkapa kahvilaan, jossa juuri kävit?

Varman päälle pelaava ottaa heti yhteyttä operaattoriin ja sulkee liittymän. Sulku onnistuu myös operaattorin sivuilla omalla käyttäjätilillä.

Haeskelun ajaksi voi olla mahdollista katkaista liittymästä vain lähtevä liikenne. Silloin puhelimeen voi vielä soittaa.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos olet kytkenyt älykännykän paikannuksen ja etähallinnan päälle, ne eivät liittymän sulun tai osittaisen sulun jälkeen todennäköisesti enää toimi.

JOS PÄÄSET saman tien tietokoneen ääreen tai saat toisen älypuhelimen käyttöön, kokeile sen avulla ensin paikantaa puhelin. Jos se onnistuu, näet laitteen sijainnin kartalla jopa hyvinkin tarkasti.

Puhelimen voi komentaa myös hälyttämään kovalla äänellä, vaikka se olisi asetettu äänettömälle tai värinähälytykselle – tämä on mainio apu kotioloissa hukkuneen kännykän etsimiseen.

Etätoimintojen avulla voi lisäksi lukita laitteen, ja ruudulle voi asettaa näkymään numeron, johon löytäjä voi sinulle soittaa. Päällä olevan lukitun puhelimen seuraamista kartalla voi jatkaa.

Järeimpänä keinona laitteen voi etätyhjentää kokonaan omista tiedoista. Tyhjennys ei todennäköisesti onnistu enää operaattorin suljettua liittymän, joten mieti, haluatko hävittää omat tietosi laitteesta ennen kuin suljet liittymän.

Kun tyhjennys on tehty, etähallintatoimintoja ei enää voi käyttää. Onnistunut etätyhjennys hävittää laitteen muistista muun muassa tallennetut salasanasi ja sovelluksesi.

Jos puhelin olikin vain tavallista hankalammin hukassa ja löytyy myöhemmin, liittymän saa taas auki operaattorin asiakaspalvelussa tai nettisivuilla oman käyttäjätilin kautta.

Jos ehdit tyhjentää laitteen, pilveen tehty varmuuskopiointi osoittaa arvonsa. Niillä saa suurimman osan omista tiedoista palautettua helposti laitteeseen.

JOS OLET VARMA, että puhelin on varastettu, voit nopeasti kokeilla etähallinnan käyttöä ja paikantaa, lukita tai tyhjentää sen. Usein ammattimaiset varkaat valitettavasti tajuavat sulkea puhelimet. Etähallinnan lukitus- ja tyhjennyskomennot jäävät tällöin odottamaan, ja ne suoritetaan kun laite ilmaantuu uudelleen verkkoon.

Varkauden jälkeen liittymän sulkemisessa ei kannata kuitenkaan aikailla liikaa – on mahdollista, että varas soittelee tai ostelee piikkiisi. Nopeasti toimimalla saat rajattua vahinkoa. Liittymän sulun jälkeen kuluttajan vastuu sen käytöstä päättyy.

TEE RIKOSILMOITUS. Suomessa se käy helpoiten poliisin nettisivuilla. Jos kännykkä vietiin ulkomaanreissulla, tee rikosilmoitus paikalliselle poliisille. Huolehdi, että ilmoitukseen kirjataan laitteen imei-koodi.

Operaattorit voivat asettaa varastetun laitteen imei-koodeihin perustuvalle kansainväliselle operaattorien mustalle listalle.

Listalla oleva laite ei toimi, vaikka varas vaihtaisi siihen uuden sim-kortin.

Sulkua varten operaattorille pitää toimittaa kopio virallisesta rikosilmoituksesta. Myös vakuutusyhtiötä varten tarvitaan poliisilta jäljennös rikosilmoituksesta.

VAIHDA SALASANAT PALVELUIHIN. Käytön sujuvoittamiseksi moni pitää puhelimessaan esimerkiksi Facebookia, sähköpostia tai Instagramia tilassa, jossa salasanaa ei tarvitse joka kerta syöttää.

Vaikka älykännykkävaras on yleensä kiinnostunut lähinnä laitteen myyntiarvosta, on ikävä ajatus, että henkilökohtaiset tiedot ja kuvat päätyvät vääriin käsiin. Siksi kännykässä ”aina auki” olevien palvelujen salasanat kannattaa vaihtaa, kun olet todennut että laite on varastettu tai sitä tuskin enää löytyy.

Juttua varten on haastateltu myös kehityspäällikkö Mikko Pukkilaa Elisasta ja kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajaa Pauli Ståhlbergiä.

Antti Pasanen