Uutiset

Pääkaupunki on aina kesken

Olkoot Amerikassa maailman suurimmat kääpiöt, mutta Helsingissä on Euroopan kauimmin kestävät katutyömaat. Niin ainakin kuvitellaan.

Nyt murehditaan kuinka ihmeessä ehditään täyttää ammottavat montut ennen kuin (heinäkuun alussa) pätkähtää päälle Suomen EU-puheenjohtajuus ja citymme täyttyy, hui, ulkomaalaisista.

Sitäpä olisi paruttu myös täällä syvällä Hämeessä, elleivät olisi omatkin mannut auki. Hämeenlinnassa ei tosin ole murheen monttuja, vaan eteenpäin menemisen merkkejä.

Näyttää nimittäin siltä, etteivät läänin pääkaupungista työmaat ihan heti lopu. Kesälläkään tuskin vietetään muuta kuin papirossin mittainen paussi.

Ennen lomia kaupunginhallitus päätti liki viime töikseen käynnistyttää taas yhden arkkitehtuurikilpailun. Pahasti ajastaan jälkeen jäänyt kaupunkikeskustan eteläreuna pannaan vihdoin reilaan.

Hämeenlinnassa jatkuvasti kuulee valitusta, ettei päätöksiä ja kehittämissuunnitelmia tehdä ihmisen ehdoilla, häntä kuullen. Puppua.

Eteläreunan esisuunnittelussa ja aikanaan arkkitehtien toimeksiannossa tuntuu kulkevan ihmisen, eli sinun ja minun ,näkökulma – ei paha bisnes eikä pyhä byrokratia, joita molempia varmasti tarvitaan, jotta näinkin iso hanke toteutuu.

Nykyiselle parkkipaikka-autiomaalle hahmotellaan asuntoja. Kenelle? Ihmisille toki.

Nyt on jo kuulunut ääniä, että eihän niihin ole varaa kuin ”eliittillä”. Tietenkin on rakentajilla ja rakennuttajilla oikeus ottaa omansa pois kalliisti toteutettavista kohteista.

Eikö tämä juuri ole sitä todellista ”sosiaalista asuntotuotantoa”? Kun taloihin saadaan houkuteltua veronmaksukykyistä ja ostovoimaista väkeä, eikö kasvavien verotulojen tuoma hyöty koidu meille kaikille?

Tuskin kaupungin poliittisten päättäjien yhdessä valitsema ”Asumiskaupunki”-strategia ihan syytön on siihen, että ensi vuonna Hämeenlinnan verotulojen ennakoidaan taas selvästi kasvavan.

Mitäs varten niitä parkkitaloja sitten pykätään? Ihmisten autoillepa hyvinkin.

Ja linja-autoasemankin tienoville pitäisi saada uusia liiketiloja. Jaa, miksi? Jotta ihmisillä olisi kiinnostavia ostospaikkoja.

Eikä niitä ulkoilureittejä sinne rantaan siksi piirrellä, että ne näyttävät kivalta kartalla. Ihmiset siellä käpöstelevät.

Kaupungin keskusta on jo nyt koko lailla toinen kuin kymmenen vuotta sitten. Kehitys on ollut niin nopeaa, ettemme sitä osaa aina arvostaa.

Keskusta on eurooppalainen, Tiiriön suurkauppa-alue amerikkalainen: ruutukaava-alue liepeineen edustaa jalkautuvaa kinttukaupunkia, Tiiriö jenkkiläisen tehokasta kaarakaupunkia. Molempia varmasti tarvitaan.

Keskustasta on hyvää vauhtia tulossa entistä houkuttelevampi Tiiriön täydentäjä.

Etelärannan valmistelutekstissä puhutaan Hämeenlinnan halusta olla ”oikea kaupunki”. Tuon sanaparin ymmärtää vasta, kun muistaa esimerkiksi sellaiset radanvarsitaajamat kuin Järvenpää, Kerava, Hyvinkää ja Riihimäki.

veli-matti.virtanen@hameensanomat.fi

Hämeenlinnassa ei ole murheen monttuja.