Uutiset

Paikallisesta tapahtumasta voisi tulla isona valtakunnallinen

Hämeenlinnassa etsitään keinoja, joilla kaupunki voisi kasvattaa matkailutulojaan.

Häme event -hankkeen projektipäällikön Panu Kekäleen toiveissa on, että matkailijat liittäisivät sanan laadukkuus niihin mielikuviin, joita kaupungissa järjestettävät tapahtumat synnyttävät.

-Haemme hankkeen avulla tietynlaista tasalaatuisuutta matkailuun.

Kekäle toteaa, että tasalaatuisuuden eteen täytyy kuitenkin vielä tehdä töitä.

Hänen mukaansa matkailijan kannalta alueen tapahtumakalenterissa on seitsemän kuukauden tyhjä aukko, jolloin ei tapahdu juuri mitään. Hotelleissa yöpyy vain kokous- ja kongressiasiakkaita.

-Tammi-maaliskuun aikana ei tapahdu mitään. Huhtikuussa on kalamarkkinat, joka on alueellinen tapahtuma. Toukokuussa on muun muassa valtakunnallisia Tomaatteja, tomaatteja stand up -festivaali ja moottoriurheilua. Heinä- ja elokuu ovat tapahtumien kannalta hyviä, mutta syksymmällä taas hiljenee.

Kekäleen mukaan mikään ei estä paikallista tapahtumaa kasvamasta valtakunnalliseksi. Esimerkiksi Hämeen keskiaikamarkkinat on onnistunut kasvussa, mutta Elomessuille ei ainakaan vielä juuri kaupungin rajojen ulkopuolelta tulla.


Hotellien käyttöasteessa parantamisen varaa

Kehittämiskeskus Hämeen hankkeen avulla houkutellaan alueen yhdistyksiä ja yrityksiä verkostoitumaan.

-Pitäisi pitää huolta, että tapahtumien vapaaehtoiset järjestäjät eivät uupuisi työtaakan alle ja siksi verkostoituminen olisi paikallaan.

Hankkeen vetäjä ei näkisi pahana, jos seurat auttaisivat toisiaan tapahtumien järjestelyissä. Se tosin vaatisi uudenlaista ajattelua.

-Siitä kateuden tunteesta pitäisi päästä yli, jos naapuriseuran tapahtuma vetää enemmän väkeä kuin oman seuran.

Kekäleen mukaan matkailun kasvun pitäisi näkyä myös euroina. Hämeenlinnan hotellien käyttöaste laahaa vielä liian kaukana menestyneimpien kaupunkien tasosta.

Tosin vuodepaikkojen määräkin on vähäinen verrattuna esimerkiksi Lahteen tai Tampereeseen.

-Lahti on löytänyt luontaisen vahvuustekijän; urheilutapahtumat vetävät väkeä kaupunkiin.

Lähikaupunkien lisäksi myös Seinäjoki ja Lappeenranta ovat päässeet hyvään vauhtiin matkailijoita houkuttelevina kaupunkeina. (HäSa)