fbpx
Uutiset

Päivähoidon väki rakensi uusia ratkaisuja

– Kyllä me alkuun mietittiin, miten tuosta voi tehdä mallin. Vaati hieman aikaa sisäistää, mitä otsikko tarkoittaa, Idänpään varhaiskasvatuskeskuksen lastenhoitaja Minna Laakso (vas.) ja lastentarhanopettajat Erja Koskinen sekä Elina Latvala kertoivat keskiviikkona Järvenpäässä varhaiskasvatuksen suurtapahtumassa.

Otsikko kuului “Miten voitaisiin katkaista ei-sallitun toiminnan negatiivisen runsaan huomion kehä?” Kansankielellä se tarkoittaa sitä, että tuhma ja kiukutteleva lapsi saa usein enemmän huomiota kuin muut lapset.

– Siitä se lähti, kun meillä oli koko päiväkodin väki koolla ja yhdessä pohdittiin ratkaisuja. Se oli tosi hyvä kokous. Pienempi porukka sitten koosti tulokset malliksi, joka on nyt täällä esillä.

Tuon lisäksi tapahtumassa oli esillä noin 200 muuta mallia, jotka päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa on kehitetty varhaiskasvatuksen solmukohtiin.

Kovalevy täyttyi heti

Kaikki liittyy Helsingin yliopiston orientaatioprojektiin, jonka tavoitteena on ollut selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa todella tapahtuu. Sen pohjalta löytyi pari sataa kehitystehtävää, joita on ratkottu kahdeksan kunnan varhaiskasvatuskeskuksissa. Hämeenlinna on yksi osallistujista.

Keskiviikkona olivat esillä nuo alan ammattilaisten kehittämät ratkaisumallit. Projektinjohtajan Jyrki Reunamon mukaan ensi vuonna niitä vielä hiotaan eteenpäin.

– Ja pannaan jakoon. Tarkoitus on myös tehdä kirja siitä, mitä olemme saaneet aikaan.

Reunamo itse oli todella innoissaan siitä, mitä päiväkodeissa, ryhmiksissä ja perhepäivähoitajien ryhmissä oli saatu aikaan.

– Vaikka tunnen asian hyvin, minulla on kovalevy jo ihan täynnä. Tämä vaatii sulattelua.

Tuhansia havaintoja

Osana Orientaation lähteillä -hanketta koulutettiin vuonna 2009 joukko havainnoijia. Seuraavana vuonna he havainnoivat systemaattisesti päivähoidon tapahtumia.

– Tämä on todella ainutlaatuista. He tekivät 20 000 havaintoa siitä, mitä lapset todella päivähoidossa tekevät.

Havainnoijat kävivät satunnaisina päivinä tekemässä havaintoja päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa koko kevään ajan.

Havaintoja kerättiin systemaattisesti viiden minuutin välein. Joka päivä oli havainnoijia vähintään kolmessa päiväkodissa.

Lisäksi tänä keväänä tehtiin laadun arviointi, jossa niin lapset, vanhemmat kuin henkilöstökin arvioivat päivähoidon toimintaa ja ilmapiiriä.

Lapset tykkäävät

Lapsilta ja vanhemmilta päivähoito sai hämmentävän hyvät arvosanat.

– Haastatteluihin osallistui vajaat 4 000 lasta. Kyllä iso kuva tulee selville, vaikka lapsia on vaikea haastatella, kasvatustieteen tohtori Reunamo arvioi.

Suuri enemmistö lapsista ilmoitti, että päiväkodissa on mukavaa joko aina tai usein. Vielä suurempi enemmistö sanoi, että päiväkotiin on kiva mennä aina tai yleensä. Kavereitakin he kertoivat olevan.

Esimerkiksi kysymykseen, pelottaako päivähoidossa, 2 448 lasta vastasi, ettei koskaan. Lapsista 726 sanoi, että joskus. Useammin pelotti 202 lasta ja 57 lapsen mielestä päiväkodissa on pelottavaa.

Myös vanhemmat suhtautuivat päiväkotiin varsin positiivisesti. Kriittisimmät kommentit saatiin henkilöstöltä.

– Tämä on aivan ideaali tilanne. Henkilöstön mielestä kehitettävää vielä riittää. (HäSa)

Menot