Uutiset

Päivähoitopaikalla merkittävä rooli lasten liikuttajana

Riittävä ulkoilu ja erilaiset sääntöleikit lisäävät lasten liikkumista päivähoitopäivän aikana.

Tämä selviää meneillään olevasta varhaiskasvatustutkimuksesta, jossa lasten liikkumiseen lasten liikkumisen määrää havainnoitiin vuoden 2010 tammikuun ja toukokuun välillä päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa Hämeenlinnassa ja Uudellamaalla. Eri havainnointikertoja oli 20 000 kello 8-12 välisenä aikana.

Kyse on Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen kehittämisprojektista, joka on nimetty Orientaatioprojektiksi.

-Lapset liikkuvat hyvin eri määriä riippuen päivähoitopaikasta , ryhmässä noudatettavasta pedagogiikasta, lapsen persoonasta ja lapsen kaverisuhteista. Valitettavan usein lasten liikunnallinen aktiivisuus varsinkin sisällä on yhteydessä kiellettyyn toimintaan, kertoo Orientaatioprojektin johtaja, kasvatustieteiden tohtori Jyrki Reunamo.

-Aikuisen läheisyys ja opetus ovat myös usein yhteydessä lasten vähäiseen liikkumiseen. Varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että opetus- ja kasvatustilanteissa ei vain istuttaisi ja tehtäisi tehtäviä.


Startti yhteiselle kehittämiselle

Tutkimuksen tulokset antavat runsaasti viitteitä siihen, minkälaiset asiat toimivat ja mitkä asiat vaativat kehittämistä lasten liikkumisessa päivähoitopäivän aikana.

Se, mitä pitää tehdä ja miten, ei ole kuitenkaan aina aivan selvää. Kehittämisen parhaita asiantuntijoita ovat alan ammattilaiset.

Nuori Suomi kutsuikin yhdessä Helsingin yliopiston kanssa asiantuntijaverkoston koolle pohtimaan, mitä nämä uudet tutkimustiedot tarkoittavat kehittämistyön näkökulmasta. Kehittämistyö jatkuu vuonna 2012.

-Alle kouluikäinen lapsi tarvitsee reipasta liikuntaa vähintään kaksi tuntia joka päivä. Päivähoidolla on tärkeä rooli kodin rinnalla kartuttaa lasten päivittäistä liikunta-annosta, muistuttaa johtaja Jukka Karvinen Nuoresta Suomesta. (HäSa)