Uutiset

Pakkastalvi jätti autot keikkumaan

Kova pakkastalvi jätti jälkensä monen auton iskunvaimentimiin. A-Katsastuksen tilastoissa iskunvaimenninvikojen takia hylättiin selvästi enemmän autoja vuonna 2010 kuin vuonna 2009. Sama on huomattu myös korjaamoilla.

-Pakkaset vaikuttivat tosi paljon, monissa autoissa ovat iskunvaimentimet sanoneet kokonaan sopimuksen irti, sanoo mekaanikko Jani Toroskainen JT-autohuollosta.

-Selkeästi näkyy, vakuuttavat Autohuolto Ismo Lahtisen yrittäjä Ismo Lahtinen ja AutoService Hämeenlinnan korjaamopäällikkö Jani Kilpinen.

Iskunvaimentimien heikon kunnon huomaa siitä, jos ajossa auto pomppaa rajusti montun jälkeen ja jää sen jälkeen keikkumaan. Toroskainen muistuttaa, että tällaisessa tapauksessa ajo voi olla jopa hengenvaarallista.

-Jos ajaa huonoilla iskunvaimentimilla mutkassa monttuun, pomppaa auto helposti puolikin metriä ja ponnistaa ojaan, Toroskainen sanoo.

Japanilaiset menopelit kestävät

A-katsastus julkaisi maanantaina omat tilastonsa automallien hylkäysprosenteista katsastuksessa. Samalla lueteltiin kunkin mallin kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä.

Alle neljä vuotta vanhoissa autoissa eivät mallikohtaiset viat vielä välttämättä erotu, mutta sitä vanhemmissa jäivät tietyt merkit ja mallit usein hännille. Vuoden 2001 jälkeen käyttöön otetuista autoista oli useimmin katsastuksessa hylätty automalli Renault Laguna. Niistä yli 40 prosenttia ei mennyt läpi katsastuksesta.

Parhaiten katsastuksen läpäisivät japanilaiset automerkit.

Sama tuntuma on korjaamoilla. Japanilaiset autot tuntuvat kestävän paremmin, vaikka Toroskainen mietiskelee laadun ehkä ylipäätään laskeneen.

-Autotehtaat käyttää niin paljon alihankkijoita. Osat tulevat muualta ja ne vain kootaan tehtaalla.

Ranskalaisissa alustavikaa

Erityisesti ranskalaiset autot taas tarvitsevat korjaamokäyntejä muita useammin.

-Renault on nivelvikainen, nivelet kuluvat nopeasti, Autohuolto P. Vironmäen yrittäjä Pekka Vironmäki kertoo.

Samaan listaan Kilpinen lisää vielä Citroënin ja Peugeotin, joiden alustaan tulee monesti vikaa.

A-katsastus katsasti viime vuonna 950 000 henkilöautoa. Autoista hylättiin 24 prosenttia, mikä on korkea määrä verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan. Yleisimmät viat liittyivät jarruihin, pakokaasupäästöihin, etuakselistoon ja alustaan. (HäSa)