Uutiset

Palkat kateissa lähes päivän ajan

Osuuspankin järjestelmävikojen vuoksi palkat katosivat monien tileiltä lähes päivän ajaksi.

Osuuspankki välittää monien yritysten palkkoja työntekijöille. Viime viikolla palkkoja maksettiin useille tileille kahteen kertaan. Väärin maksettujen palkkojen peruminen epäonnistui maanantaina, ja joidenkin palkka myös peruttiin kahdesti. Samalla peruttiin vahingossa kerran maksettuja palkkoja.

Osuuspankin järjestelmäviat vaikuttivat eniten Nordean asiakkaisiin. Viat korjattiin tiistai-iltapäivään mennessä.

Asiakkaiden oli itse selvitettävä syy palkkojen katoamiseen. Hämeenlinnalaista kassatyöntekijää Juho Pyykköä harmittaa koko tapauksessa eniten huono tiedottaminen asiasta.

-Huomattuani maanantaina palkan puuttuvan tililtä, soitin palkanlaskentaan. Sieltä käskettiin soittamaan Osuuspankkiin. Osuuspankissa asiaan ei otettu lainkaan kantaa, vaan käskettiin olemaan yhteydessä palkanlaskentaan.

Pyykön omasta pankista Nordeasta, osattiin kertoa Osuuspankilla olleen ongelmia palkkojen maksamisessa.

Hämeenlinnan seudun Osuuspankin rahoitusjohtajan Minnaliisa Vehkalan mukaan pankkeja on tiedotettu ongelmista tiistaina pankkien auetessa.

Jos henkilölle on koitunut palvelumaksuja tai esimerkiksi viivästyskorkoa pankin sekaannusten vuoksi, on pankki velvollinen korvaamaan ylimääräiset kulut.

Kuluttaja voi vaatia korvausta myös selvittelykuluista, kuten puhelinlaskuista. Kuluttajan on itse vaadittava pankilta korvauksia. Selvittelykuluista maksettavista korvauksista kuluttaja sopii pankin kanssa.

Välillisistä kuluista, kuten matkavarauksiin vaikuttaneista ongelmista, voi Kokko-Herralan mukaan olla vaikeaa saada korvausta.