Kolumnit Uutiset

Palveluherätystä odotellessa

Huoh. Tuli haettua leima katsastusasemalta muutaman vuoden tauon jälkeen. Hermot olivat kireällä, aivan kuten ennenkin.

Palveluasenne tiskin takana oli samaa tasoa kuin Uuno Turhapurolla rautakaupassa (nuoremmat: tarkastakaa asia YouTubesta). Maksu, 73 euroa, meni onneksi vain välillisesti omaan piikkiin.

Netissä varattu aika oli katsastusaseman parasta (itse-) palvelua. Harmi vain, että vaikka halli oli tyhjä, varattuna aikana ei tapahtunut mitään.

Tai oikeastaan tapahtui, haalarimiehet joivat kahvia.

Väkisin hiipi mieleen, että digi- ja palveluherätys voisi tälläkin sulovilénin aikakaudelle jämähtäneellä asemalla olla vähän pidemmällä.

Lopulta tiskin neitokainen marssi viereiseen huoneeseen kertomaan, että siellä olisi pihassa auto, joka piti katsastaa 20 minuuttia sitten.

Ei ollut sähköinen tieto tavoittanut noin viiden metrin päässä istuvia ammattilaisia. Liekö ollut vikaa verkossa vai aateekoossa. Itse katsastus kesti noin vartin.

Ytimekäs palaute kuului näin: Joo-o, ei siinä ollu mitää.

Yhdestä yksittäisestä heikosta kokemuksesta ei tietysti kannata tehdä yleisiä päätelmiä. Teen sen silti.

Tuntuu nimittäin edelleen siltä, että Suomessa turhan usein sähköinen asiointi tarkoittaa juuri maksullista itsensä työllistämistä nettisivuilla, joita nimitetään ”e-Palveluksi”.

Ja yhteystiedot löytyvät yhteystiedot-otsikon takaa yhteystiedot-välilehdeltä, kun painat kyseisellä välilehdellä tästä-linkistä. Huoh.

Jos ajanvaraus netissä on palveluyrityksen tarjoama paras asiakaskokemus, ja kaikki muu mättää, pitäisi ottaa harppauksia eteenpäin.

Muuten asiakas tuntee itsensä vain petetyksi.

Kokonaiset alat ovat murtuneet tai murtumassa, mutta Suomessa vaalitaan vimmaisesti vanhoja rakenteita. Ikään kuin ne olisivat ikuisesti parhaita mahdollisia ratkaisuja.

Esimerkiksi taksialaa ei saa uudistaa eikä varsinkaan apteekkeja. Ei, ei, nyt ja aina on hyvä näin. Eli kilpailu on aina kannatettavaa, paitsi jos se osuu omalle kohdalle.

Airbnb:n kaltaiset loistavat palvelut ovat ihan eri maailmaa kuin tönköt aikavarausjärjestelmät. Ylimääräistä tilaa omistavat uskaltavat vuokrata huoneistonsa muutamaksi päiväksi ventovieraalle ulkomaalaiselle ja ventovieras uskaltaa mennä toisen kotiin. Julkiset palautteet toimivat ja kaikki hyötyvät.

Mutta suomalaiseen taksiin ei kuulemma uskalla hypätä, jos sitä saisi ajaa kuka tahansa.