Uutiset

Palvelukulttuuri keksittiin uudelleen

Iittalan Shellin polttoainemittareiden läheisyydessä on maanantaiaamusta lähtien päivystänyt tankkaukseen ja pikaisiin huoltotöihin koulutettu palvelumestari.

Tampereelta Espooseen matkalla oleva Jaakko Aho vaikutti hämmentyneeltä, mutta iloisesti yllättyneeltä häntä polttoainemittarilla tervehtineestä asiakaspalvelijasta.

– En osannut odottaa, koska missään ei enää tarjota palvelua.
Tankkauksen jälkeen palvelumestari Riina Suojoki pyysi lupaa kurkata myös auton konepellin alle ja täytti lähes tyhjän pesunestesäiliön.

Bensapojat alkoivat hävitä Suomen huoltoasemilta vuosikymmeniä sitten. Apua kuitenkin on yhä saatavilla myös muilta huoltoasemilta, jos sitä vain pyytää.

Apu löytyy pieniin töihin
Soittokierros Hämeenlinnan seudun huoltoasemille paljastaa, että useimmissa paikoissa henkilökunta hoitaa asiakkaan puolesta tankkauksen ja pikaiset huoltotoimenpiteet erikseen pyydettäessä.

Palvelua toivovia asiakkaita myös käy päivittäin, kertoo Tero Välkkynen Turengin Nesteeltä.

– Paljon lasinpyyhkimien vaihtoa monimutkaisempia toimenpiteitä ei nykyautoihin merkkikorjaamoiden ulkopuolella nykyään pysty kuitenkaan tekemään, Välkkynen muistuttaa.

Lammin Seo-kylmäaseman yhteydessä sijaitsevan Lammin autohuolto oy:n yrittäjä Jani Saarinen kertoo varsinkin iäkkäiden asiakkaiden tarvitsevan lähes päivittäin henkilökohtaista palvelua paitsi tankkaamisessa myös polttoaineen maksamisessa automaatilla.

– Aika usein meillä käy myös ihmisiä, jotka eivät saa polttoainesäiliön luukkua auki.

Lammin Seolla, kuten useimmilla muillakin polttoainemyynnin lisäksi huolto- tai myymäläpalveluita tarjoavilla huoltoasemilla tankkaus ja pienet huoltotoimet tehdään maksutta. Shell-asemilla palvelu on ilmaista, mutta halutessaan asiakas voi polttoainemaksun yhteydessä antaa euron tipin palvelumestarille.

Koko maan laajuinen konsepti
Shellin omistava St1-ketju laajentaa marraskuun loppuun mennessä lanseeraamansa Mestaripalvelu-konseptin noin 60 huoltoasemalle.

Palvelua varten St1 kouluttaa ja palkkaa noin 120 uutta työntekijää. Iittalan Shellille tehtävään on palkattu yksi uusi henkilö, minkä lisäksi palvelumestariksi on koulutettu kaksi huoltoaseman vanhaa työntekijää.

Parinsadan kilometrin työmatkoja pitkin moottoritietä usein ajavan Jaakko Ahon mielestä erikseen mittarien lähistöllä päivystävä asiakaspalvelija on tervetullut uudistus.

– Hyvä juttuhan tämä on. Esimerkiksi pesunestettä huomaa harvemmin itse lisätä, ennen kuin se loppuu kokonaan, Aho kiitteli takaisin ratin taakse istuessaan. (HäSa)

Kommentti: Palvelu kannattaa
Ei St1-ketjun kehittämässä konseptissa mitään uutta ole, mutta kyllä mittarikentän asiakaspalveluun keskittynyt vanhan – ja tässä tapauksessa paremman – ajan bensapoika on silti tervetullut.

Epäilen, etten ole ainoa tumpelo, joka on tankannut dieseliä bensakoneeseen tai sekoittanut jarruneste- ja pesunestesäiliöt. Nuokin kämmit olisivat jääneet tekemättä, mikäli edes huoltoaseman henkilökunta ymmärtäisi jotain autojen päälle.

Kuitenkaan esimerkiksi kautta Suomen tieverkoston kulovalkean lailla levinneiltä ”abseilta” ei apuja moisiin ongelmiin saa.
Sitä paitsi, palvelu kannattaa. Asiakkaan kanssa jutellessaan palvelumestari myi siinä sivussa pakkauksen tuulilasinpesunestettä melko tyyriiltä vaikuttaneeseen huoltoasemahintaan. Oheismyynnillähän huoltoasemat nykyään elävät.