Uutiset

Palvelut ja kohtaamispaikat herättäisivät rannan eloon

Viime keväänä Haaga-Helian ammattikorkean opiskelijat saivat Vaakuna-hotellilta tehtävänannon terassin kehittämisestä, mutta pelkän terassisuunnitelman sijaan syntyikin kattava ideapaketti koko ranta-alueen kehittämisestä.

-Näimme, että pelkän terassin kehittäminen ei riitä, koska tällä hetkellä ranta-alue Verkatehtaalta Varikonniemeen ei ole vetovoimainen. Se voitaisiin hyödyntää paljon paremmin, sanoo Haaga-Helia ammattikorkeakoulun palveluinnovaatioiden yliopettajana Vesa A. Heikkinen.

Rannassa on Heikkisen mukaan potentiaalia eläväksi osaksi kaupunkia, joka houkuttelee paitsi turisteja myös uusia asukkaita kaupunkiin.

-Aurinko paistaa tämän puolen rannalle hyvin, joten siinä voisi olla elämää vapusta syyskuuhun asti, ja tietysti talvikäyttönä joulumarkkinoita ja luistelu- ja hiihtomahdollisuuksia.

Heikkisen mukaan elävässä kaupungissa tärkeällä sijalla ovat erilaiset paikat, joissa ihmiset voivat kokoontua ja viettää aikaa, kuten lentopallokentät, leikkipuistot ja pienet tapahtumalavat. Illaksi tyhjenevät automarketit ja ostoskompleksit sen sijaan eivät ole tulevaisuuden täydellisen kaupunkikohteen valttikortteja.

-Mielessäni näen Hämeenlinnan dynaamisempana ja elävämpänä tulevaisuudessa. Silloin se houkuttelisi myös nuoria muuttamaan, Heikkinen visioi.

Rantaan sopivia palveluja ideoitiinkin opiskelijavoimin suuri määrä, alkaen ekologisesta pienvenesatamasta ja kelluvasta kesäkahvilasta.

-Esimerkiksi Hangon ja Naantalin vierasvenesatamat eivät ole mitään autioita veneensäilytyspaikkoja, vaan eläviä kohtaamispaikkoja. Sama olisi mahdollista täällä.

Isoa rahaa ei välttämättä tarvita

Heikkisen johtaman ideointiryhmän mukaan Hämeenlinnan kaupunki saisi kohotettua ranta-alueen profiilia hyvinkin pienillä rahallisilla panostuksilla. Hän ehdottaa Aulangolle asti jatkuvien kävelyreittien tuotteistamista niin, että matkailijat voisivat helposti jättää autonsa parkkiin ja valita kännykältä tai paperikartalta sopivan pituisen reitin itselleen.

-Keski-Euroopassa tällaiset kävelyreittioppaat ovat arkipäivää. Niissä on esitelty reitin varrella olevat kohteet ja kävelyjen pituudet.

Toinen keino ihmisten houkuttelemiseksi alueelle ovat erilaiset tapahtumat.

-Esimerkiksi koiraihmisille, juoksijoille tai pyöräilijöille järjestetyt tapahtumat vetävät aina väkeä ja matkailijoitakin. Niiden järjestäminen on edullista ja ne tekisivät aluetta tunnetuksi.

Lähialueille suuntautuva ekomatkailu on nouseva trendi. Heikkisen mukaan tulevaisuuden matkailussa ja ajanvietossa entistä tärkeämpinä magneetteina toimivat luontoalueet ja kulttuuri- ja liikuntapaikat. Niiden yhteyteen tarvitaan kuitenkin kipeästi myös palveluita.

-Ranta-alueella ne voisivat olla myös kevyitä jäätelökioskeja tai telttakahviloita.

Myös Verkatehtaan alueelle mahtuisi Heikkisen mukaan enemmän gallerioita ja pikku kauppoja luomaan houkuttelevaa ilmapiiriä, ja toisella rannalla linnan puistossa menestyisi hänen mielestään hyvin telttakahvila.

Matkailupäällikkö kiinnostui ideoista

Opiskelijoiden ideariihen tulokset on esitelty Hotelli Vaakunan johtoryhmälle. Ravintolapäällikkö Tuija Järvenoja Sokos Hotel Vaakunasta kertoo, ettei konkreettisia suunnitelmia ole vielä tehty.

-Rantaa aiotaan kuitenkin ehdottomasti kehittää tulevaisuudessa liittyen hotellin isoon remonttiin, joka tulee vastaan todennäköisesti muutaman vuoden päästä.

Hämeenlinnan kaupunki omistaa rannan, joten kehittäminen tehdään yhdessä kaupungin kanssa.

Lomalta tavoitettu Kehittämiskeskus Oy Hämeen matkailupäällikkö Leena Puumalainen pitää mielenkiintoisina tuoreita ideoita rannan kehittämisestä.

-Uusia ideoita otetaan aina vastaan ja mielellään pohditaan sitten, miten niitä voidaan toteuttaa. Haluankin tutustua näihin heti, kun palaan töihin.

Kuvateksti: Opiskelijoiden visiossa ranta-alue Verkatehtaalta Varikonniemeen voisi muuttua vilkkaaksi ja eläväksi kaupunkilaisten kohtaamispaikaksi, ja jopa houkutella matkailijoita lähialueelta erilaisilla tapahtumilla ja palveluilla.