Uutiset

Pandat on pantava tuottamaan – jos eläinmaailman supertähdistä tulee Etelä-Pohjanmaalla kuluerä, se ei ole pandojen vika

Luulisi, että Ähtäri on pandahuuman vallassa.

Kun matkailija saapuu Etelä-Pohjanmaan pääkaupunkiin Seinäjoelle, hän ei varmasti voi välttyä mustavalkoisilta hurmureilta katukuvassa! Kun huristelee Seinäjoelta tunnin matkan Ähtäri Zoohon, alkaa jo odotella jättimäisiä pandahoukuttimia tien varteen. Olisiko metsän laidassa iso pandanalle? Jokohan lähikylissä kaupataan yksityisopastuksia?

Kun oikeasti matkustaa Etelä-Pohjanmaalle, mielikuva amerikkalaisista teemapuistoista ja eläintarhoista haihtuu hetkessä.

Seinäjoella on täysin mahdollista käydä tietämättä pandoista. Eläinpuiston porttia koristaa yhä lumileopardin kuva. Pandojen näkyvää markkinointia ei ehkä ole vielä ehditty aloittaa.

Vaatimattomaan suomalaiseen tapaan pandataloon myydään lippu, kun asiakas pyytää saada ostaa. Myynti on pull, ei push. Paikalta ostettu lippu maksaa 34 euroa aikuiselta ja 20 lapselta, netissä neljä euroa vähemmän.

Käytyäni voin vakuuttaa, että pandat ovat koukuttavin tosielämän näytönsäästäjä. Hellyttävät laiskimukset ovat joka euron arvoisia. Menkää tuijottelemaan ja levittäkää iloa jakamalla kuvia.

Kyse onkin nyt muusta kuin lumovoimasta. Totta ihmeessä näillä leveysasteilla Lumi ja Pyry ovat näkemisen arvoinen kaksikko.

Ilmiömäinen menestys jää saavuttamatta, ellei mainontaa ja markkinointia kohenneta. Arkisena iltapäivänä väkeä virtaa hiljakseen pandataloon, mutta eläinpuiston puolella on autiota. Kukaan ei tee elettäkään tarjotakseen lisätuotteita, ellei asiakas itse niitä myymälästä nouda.

Koko ajan mielessä tikittää, miten tämä tehtäisiin kansainvälisissä suurkohteissa.

Takahuoneesta esiin kutsuttu pandanhoitaja on ystävällinen ja kertoo, että henkilökunta leipoo pandoille omin käsin pandakakkuja. Niihin tulee voita, munaa, suolaa ja muuta eläimen mielestä hyvää. Ähtärissä kukaan ei ehdota, että lapset saisivat maistaa pandan herkkua viidellä eurolla kakkunen. Sen tapaiset ideat olisivat kuitenkin tarpeen, jotta pandat saataisiin tuottamaan ja maksamaan itse majoituksensa.

Ähtärin eläinpuisto on talousvaikeuksissa, jotka se odottaa tulevan kesän pandahuuman korjaavan. Ähtärin Eläinpuisto Oy teki viime vuodelta noin miljoona euroa tappiollisen tilinpäätöksen. Yhtiö pyysi pääomistajaltaan Ähtärin kaupungilta ”rahoitusjärjestelyjä” kahden miljoonan euron saamiseksi. Sen valtuusto myös alkuviikosta myönsi.

Tähän mennessä pandoista on koitunut jo 800 000 euron kulut.

Jos pandat ovat elinvoimaiselle Etelä-Pohjanmaalle taakka ja kuluerä, se ei ole pandojen vika.

Oikeus saada Kiinasta pandat ja tuotteistaa niitä parhaan kykynsä mukaan on upeaa aluepoliittista erityisrahoitusta. Ehtona kuitenkin on, että pandojen inhimillinen taustaorkesteri tekee osuutensa. Huuma ei nykyaikana tule itsekseen: se pitää synnyttää.

Jokainen matkailija miettii, lähteäkö ajamaan autolla tai bussilla pitkien taivalten päähän.

Pandahuuma vaatii yhteistyötä seudun muiden vetonaulojen kanssa. Onneksi Ähtäri ei ole yksin: pandojen imu pitäisi osata kytkeä Härmän Powerpark-huvipuistoon ja Suomen suurimpaan ilmaisnähtävyyteen Keskisen ”kyläkauppaan”. Yhden valtit eivät ole toisilta pois. Kun joku hyötyy pandoista, kaverikin hyötyy pandoista. Jos pandabisnes epäonnistuu, kukaan ei ole voittaja.

Ainakin Vesa Keskisen käsittämätön kauppakeskus-hotelli-leirintäalue-tivoli-kompleksi Tuurissa osaa pitää meteliä itsestään. Siellä myöskään pandoja ei pidetä vakan alla. Ne ovat melkein yhtä näkyvässä roolissa kuin isäntä itse. Heti pääovella on passissa toistakymmentä metriä pitkä pandalimusiini. Vesa’s Cafessa (vähän kuin ”Vegas”) ahmitaan pandanaamaisia munkkeja.

”Kyläkaupan” tivoliin lapset pääsevät pandalipuilla. Tässä on itua. Ainakaan enää ei tunnu siltä kuin pandat olisivat tupsahtaneet lakeuksille pyytämättä ja yllätyksenä suomalais-kiinalaisten valtiovierailujen jälkeen.

Samaan tapaan on muidenkin laitettava urku auki. Lumi ja Pyry ovat supertähtiä, mutta heidät (pitäisi kai sanoa ”ne”) on vielä saatava näyttämään sellaisilta. Siihen tarvitaan runsaasti osaavaa mainontaa ja markkinointia.

Muuten eläinpuistosta intoileva kävijä jää aina miettimään, miten pandapöhinä olisi Helsingissä hoidettu, ja ähtäriläinen maksaa missatun maalipaikan veroissaan.