Uutiset

Pankki hyväntekijänä

Suomalaista riipaisee syvältä sielusta, kun toinen suomalainen ei pääsekään jättämään kotomaataan edes hetkeksi, esimerkiksi lomamatkan ajaksi.

Empatian vuo virtasi viimeksi Töölön Matkatoimiston tehtyä konkurssin, päätellen asian julkisen käsittelyn laajuudesta. Oli ollut niin kylmä kevätkin. Ja lätkän MM-joukkue, sekin petti.

Rahat katosivat Töölön Matkatoimistosta kuin aikoinaan Töölöstä kuulemma kuppa. Mutta varsinaisesti samastumisen syövereihin sukellutti tieto, että niin moni kanssasuomalainen oli vaarassa menettää matkansa ja jo maksetut matkarahansa, reikäisessä sukanvarressa säästetyt.

Pelastajaksi riensi pankki, Nordea. Se ilmoitti palauttavansa luotottamansa matkatoimiston asiakkaille reissurahoja.

Kun tieto tiistaina tuli, eli vaikutelma pitkään sähköisten tiedotusvälineiden ensi uutisissa, että siinäpäs vasta laupias hyvän tahdon ele.

Kuten useimmat meistä tietävät, ei pankkitoiminta ole hyväntekeväisyyttä. Nordea päätti hetkeksi unohtaa tuon rahalla rahan tekemisen yhden pääperiaatteen. Ja sai myönteistä julkisuutta, goodwilliä, kuten Ruotsissa sanotaan.

Vielä illan viimeisissä tv-uutisissa pankin johdosta kommentoitiin, ettei rahoja ehken olisi tarvinnut palauttaa.

Oikeuskäytännön mukaan asiakkailla olisi saattanut olla oikeus saada Nordealle maksamansa suoritukset muutenkin takaisin. Nordea ainakin kertoi harkitsevansa ”asemansa selvittämistä oikeusteitse”.

Silti parasta Nordean mainiossa eleessä oli, että kerrankin joku uskalsi pelastaa inhimillisyyden juridiikan jaloista. Vaikka juristien jäsentenväliset vielä jatkuisivat vuosia eri oikeusasteissa, saa kuluttaja rahansa sitä ennen.

Konserniviestinnässä kai ymmärrettiin, etteivät bisneksen rautaiset lait aina avaudu laajalle yleisölle, etenkään näin herkässä asiassa. Kaukokaipuu ja sittenkin vielä laman perintönä kytevä pankki-inho on tulenarka yhdistelmä.

Toisaalta voi myös väittää, että Nordeahan oli itse aiheuttamassa konkurssia, kun luototti firmaa, jonka taloudenpito ei päivänvaloa kestänyt.

Pankki kertoi tiedotteessaan, että Nordealla on ”merkittävä saatava” matkatoimiston konkurssipesältä. Totta, rahaa se on 5-7 miljoonaa euroakin, pankin arvioima luottotappio.

Maallikon korvissa tuo voi kuulostaa oikeastikin paljolta. Tappio on kuitenkin vain muutama promille koko Nordea-konsernin viimevuotisesta ennätystuloksesta, 1 914 miljoonasta eurosta.

Palautusten hakuohjeet tulevat mm. Nordean ja Nordea Rahoituksen kotisivuille. Pankki tuskin panisi pahakseen, vaikka joku uusikin asiakas jäisi samalla maailman johtavan internetpankkipalveluiden tarjoajan verkkoon.

Nordean tapauksen kaltaisen uudenlaisen, hyvässä mielessä ”lionsklubilaisen”, imagomarkkinoinnin soisi leviävän laajemminkin bisneksessä. Se olisi etenkin kuluttajien etu. Vain mainostoimistot nurkunevat.