Uutiset

Pankkiasiakkuus ei enää periydy isältä pojalle

Nuoret ovat tärkeä asiakasryhmä eri alojen yrityksille. Esimerkiksi pankit ja vakuutusyhtiöt pyrkivät tavoittamaan nuoria asiakkaita muun muassa monipuolisten nettipalveluiden avulla.

Tutkija Terhi-Anna Wilska Turun kauppakorkeakoulusta kertoo, että vanhanmallinen brändi-ajattelu pankkien, vakuutusyhtiöiden ja puhelinoperaattorien kohdalla on murentumassa.

– Pankeista ajateltiin pitkään, että asiakkuus periytyy isältä pojalle, ja pitkäaikaista asiakasta kohdeltiin paremmin. Nyt palkitaan enemmän sillä perusteella, kuinka paljon talletuksia ja lainoja asiakkaalla on, Wilska sanoo.

Hänen mukaansa pankit pyrkivät tavoittamaan nuoria erityisesti monipuolisten internetpalveluiden avulla.

Suomen Pankkiyhdistyksen vuonna 2004 tekemän tutkimuksen mukaan 85 prosenttia 15-17-vuotiaista ja 60 prosenttia 26-28-vuotiaista on saman pankin asiakkaita kuin heidän vanhempansa. (HäSa)