Uutiset

Pappa oli matkalla Helsingistä Kotkaan, mutta nokka näytti länteen – "Ajokyvyn lisäksi suunta oli hukassa"

Poliisi on huolissaan ikääntyneistä kuljettajista. Vastaan tulee jopa tapauksia, joissa puoliso on painostanut jatkamaan ajamista senkin jälkeen, kun kuljettaja itse katsoi olevansa vaaraksi. Komisarion mukaan kortti on osalle ikääntyvistä miehen mitta.
Kun väestö ikääntyy, on ratin takanakin yhä ikääntyneempiä kuljettajia. Kaikki eivät huomaa tai myönnä ajoterveytensä heikkenemistä vaaralliselle tasolle. Kuva: Jorma Huovinen
Kun väestö ikääntyy, on ratin takanakin yhä ikääntyneempiä kuljettajia. Kaikki eivät huomaa tai myönnä ajoterveytensä heikkenemistä vaaralliselle tasolle. Kuva: Jorma Huovinen

Vanhuus ei tule yksin autoilijallekaan.

Kun ikää kertyy riittävästi, ajoterveydestä voi tulla vaaratekijä. Veäestön ikääntyessä ratissa on yhä enemmän yhä ikääntyneempiä kuljettajia.

Joillakin ajokyky pysyy toisia paremmin. Kaikki eivät huomioi asiaa riittävästi, mikä huolettaa poliisia.

”Ajokyvyn lisäksi suunta oli hukassa”

Liikennettä valvova poliisi törmää tämän tästä kuljettajien kyseenalaiseen, ikääntymiseen liittyvään ajoterveyteen.

Ajokyvyn lisäksi hukassa voivat olla auton hallintaan liittyvät taidot tai esimerkiksi muistihäiriöistä johtuva suuntien hahmottaminen.

– Kerran partiomme pysäytti epäilyttävällä tavalla liikkuneen auton, jossa tuulilasin pyyhkijät olivat päällä kuivasta säästä huolimatta, kertoo liikennevalvonnan konkari, komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisin tiedotteessa.

Kirkkonummella pysäytetty, ikääntynyt mieskuljettaja kertoi olevansa matkalla Kotkaan. Ajosuunta oli kuitenkin kohti länttä eli Turun suuntaa.

– Silminnähden heikentyneen ajokyvyn lisäksi myös suunta oli aivan hukassa.

Lääkärintodistus tarvitaan aina yli 70-vuotiaalta

Lain mukaan ajokortin uusimiseen tarvitaan lääkärintodistus, mikäli kortin haltija on täyttänyt 70 vuotta.

Lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa poliisille potilaastaan, joka ei täytä ajamisen terveysvaatimuksia.

Kortista luopuminen ei kuitenkaan ole aina pikkujuttu, sillä se auttaa monessa tapauksessa merkittävästi asioiden itsenäistä hoitoa.

– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on kuitenkin vaarallista, jos reaktiot ovat hitaat, eikä ympäristön tarkkailu enää onnistu, Kantola muistuttaa.

”Papan” puoliso painosti jatkamaan ajamista

Kantolan mukaan osa miehistä myös kokee, että ajokortti on niin sanotusti miehen mitta.

Toisinaan tämänsuuntaista käsitystä pitävät yllä kuljettajan läheiset.

– Yhdelle ”papalle” oli helpotus, kun poliisi pysäytti hänet liikenteessä ja otti kortin pois, Kantola kertoo.

– Pappa kertoi puolisonsa vaatineen häntä edelleen ajamaan, vaikka omasta mielestään hän ei enää kokenut pystyvänsä ajamaan turvallisesti.

Väärän kannustamisen sijaan poliisi kehottaa ikääntyneiden kuljettajien läheisiä puuttumaan tarvittaessa asiaan ja ottamaan tarvittaessa yhteyttä kuljettajan lääkäriin.

– On kamala paikka, jos läheiselle sattuu jotakin liikenteessä, ja ikävintä on, jos joku loukkaantuu tai jopa menehtyy.

Yli 65-vuotiaiden aiheuttamissa onnettomuuksissa ei muutosta

Kenttäkokemus kertoo osittain toista kuin tilastot.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan vanhempaan päähän kuuluvien kuljettajien aiheuttamissa, kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta viime vuosina.

Julkaistussa tilastossa vanhin ikäluokka on kuitenkin 65-vuotiaat ja sitä vanhemmat.

Poliisin huoli kohdistunee tässäkin ryhmässä selvästi vanhimpiin kuljettajiin.

– Teillä tavataan jopa yli 90-vuotiaita kuljettajia, poliisi huomauttaa tiedotteessaan.

Päivän lehti

27.11.2020

Fingerpori

comic