Uutiset

Parkkitalot käyttöön parissa vuodessa

Terveyskeskuksen ja Verkatehtaan seudun maksuttomat parkkipaikat pullistelevat autoja, mutta Keinuparkki pysyy päivästä toiseen liki tyhjillään. Millä asiakkaat saadaan autotaloihin? Siinä kysymys, jonka kanssa Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n väki työskentelee parhaillaan.

Kunnallisen yhtiön toimitusjohtaja Jarmo Kulmala uskoo, että tilanne muuttuu parissa vuodessa ja hämeenlinnalaisetkin oppivat käyttämään keskustan parkkitaloja.

-Näin on käynyt muuallakin. Esimerkiksi Kotkassa muutosvastarintaa kesti ensimmäisen vuoden, parin vuoden kuluttua alettiin puhua, että pitäisikö meidän ottaa nämä tyhjät hallit käyttöön ja nyt kaikki kiittelevät, kuinka hyvin pysäköinti kaupungissa toimii, Kulmala sanoo.

Hän muistuttaa, että Keinuparkin 1,20 euron tuntipysäköintihinta on edullisempi kuin keskustan kadunvarsipysäköinnin hinta. Kuukausipysäköinti maksaa satasesta sataanviiteenkymppiin, riippuen pysäköintiajankohdasta.

-Onhan se yksittäiselle työntekijälle aika suuri hinta alveineen. Siinä nousee esiin kysymys, kuuluuko yritysten järjestää työntekijöilleen pysäköintimahdollisuus, Kulmala pohtii.

Keinuparkin 268 autopaikasta noin 50 on jo myyty lähialueen yritysten käyttöön.

-Lisäksi olemme tarjonneet esimerkiksi Mehiläiselle mahdollisuutta hankkia meiltä ilmaislipukkeita, joita he voisivat tarjota asiakkailleen, Kulmala kertoo uudenlaisista yhteistyömuodoista.

Kaivoparkista?kohtuuhintainen

Kaivoparkista on tulossa Keinuparkkia selvästi edullisempi pysäköintitalo.

Kun Keinuparkissa rakennuskulut olivat noin 15 000 euroa yhtä autopaikkaa kohden, Kaivoparkissa selvitään kolmanneksen pienemmillä kustannuksilla. Suurin syy alempaan yksikköhintaan johtuu liki kolme kertaa suuremmasta paikkamäärästä, lisäksi autotalon toinen kerros on kattamaton.

Kulmalan mukaan edullisemmat rakennuskustannukset tulevat näkymään myös parkkitalon maksuissa.

-Tottakai. Eihän meidän intresseissä ole kuin saada laina maksettua ja omamme pois, Kulmala sanoo.

Hän uskoo, että Kaivoparkille riittää kysyntää. Alueen ilmaisparkki kokoaa päivittäin 200-300 autoa.

-Se on aika mainio paikka autolle, jos ihmiset kulkevat esimerkiksi kimppakyydeillä moottoritietä pitkin töihin. Lisäksi markkinoimme turvallista, valvottua pysäköintitaloa lähialueen kiinteistöille ja työpaikoille, Kulmala sanoo.

Työt alkavat?huhtikuun alussa

Kaivoparkin rakennustyöt alkavat huhtikuun alussa. Tuolloin sen alta poistuu nykyinen epävirallinen ilmaisparkkipaikka, ns. kuivansillan pysäköintialue. Sen sijaan Kauppakeskus Tavastilan vieressä oleva aikarajoitettu parkkipaikka säilyy käytössä siihen saakka, kunnes moottoritien katteen rakennustyöt käynnistyvät.

Korvaavat parkkipaikat löytyvät jatkossa Anttilan takaa Hämeensaaren kentältä, jonne kaupunki auraa ensi viikolla tilat 160 autolle.

Väliaikainen parkkialue poistuu käytöstä vuoden kuluttua, kun Kaivoparkki valmistuu.