Uutiset

Mielipide: Toriparkkihanke on saanut surkuhupaisia muotoja

Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n Kaivoparkin väljänlaista pysäköintiä huhtikuussa vuonna 2017.

Hämeenlinnan toriparkkihanke on saanut surkuhupaisia muotoja. Kaupungin poliittinen ja virkamiesjohto ovat myöntäneet, että pysäköintiluola liittyy kiinteästi ykköskorttelin rakentamiseen. Kaiken huipuksi kaupungin ja sen veronmaksajien tulisi osallistua yksityisen kiinteistöjen velvoitepysäköinnin kustannuksiin.

Kaupunki on luvannut tuhlata veronmaksajien rahoja myös Asemanrannan pysäköintiin. Maankäyttösopimuksessa on luvattu, että rakentaja/taloyhtiöt saavat ostaa pysäköintitalosta velvoitepaikkoja puoleen hintaan. Toinen puoli maksetaan verorahoilla.

Nämä lupaukset ovat vastuutonta verorahojen käyttöä ja romuttavat kaupungin taloutta edelleen.

Keskustan elävöittämisen verukkeella on laadittu suunnitelmia, joiden monet yksityiskohdat tähtäävät paineen lisäämiseen toriparkkiratkaisun tueksi. Kadunvarsipysäköintiä on rajoitettu, jotta voitaisiin osoittaa, että toriparkkia tarvittaisiin myös asiointipysäköintiin.

Jopa Paasikiventietä ollaan siirtämässä, jotta sen alle saataisiin jäämään satoja nyt käytössä olevia pysäköintiruutuja. Ykköskorttelin omistajat näyttävät asettaneen suunnitelmiensa toteuttamisen ehdoksi toriparkin rakentamisen ja liittämisen yhdyskäytävällä uuteen rakennukseen.

Tämän väitetään olevan kaupungille keskustan elävöittämisen ehto. Kyse on vedätyksestä, sillä on aivan selvää, että ykköskorttelin omistajat kehittävät kiinteistöjään ilman toriparkkiakin.

Keskustan kehittämis- ja toriparkkisuunnitelmat on hyväksytty kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien äänienemmistöllä, vaikka useimmat heistä vastustivat viime vaalien aikaan toriparkin rakentamista.

Lupausten vastaista toimintaa he ovat perustelleet väittäen, että varsinainen rakentamispäätös tullaan tekemään aikanaan erikseen. Viimeksi syksyllä 2017 valtuusto päätti enemmistön turvin jatkaa toriparkin suunnittelua.

Perussuomalaiset ovat vastustaneet toriparkkia johdonmukaisesti. Kansalaiskeskustelusta voidaan päätellä, että myös suuri enemmistö kaupunkilaisista vastustaa hanketta. Koska tätä ei uskottu, ehdotimme viime keväänä kansanäänestyksen järjestämistä toriparkista. Tätä ei tietenkään haluttu toteuttaa.

Toriparkin hinta tulee nousemaan 30–40 miljoonaan euroon. Tämän lisäksi investointi edellyttää kaupungilta arviolta 10 miljoonaa muita infrainvestointeja. Valtuusto on hövelisti päättänyt, että kaupunki voi maksaa 50 prosenttia toriparkin kustannuksista. Kaupungin vastuulle jääkin helposti 25 miljoonaa euroa.

Kun tämän päälle vielä lasketaan Asemanrannan parkkitalon kustannukset, ollaan jo liki 50 miljoonassa eurossa.

Pysäköintiyhtiö, jonka piikkiin laitokset aiotaan rakentaa, selviää hädin tuskin nykyisen, kevennetyn lainamaksujärjestelyn kuluista.

Jos sen päälle tulee vielä 40–50 miljoonaa lisävelkaa, joutuu kaupunki pääomittamaan tai avustamaan yhtiötään ikuisesti. Kaupungin talous ei kestä tällaista tarpeetonta ja kallista pysäköintitragediaa.

Asukkaita ja kiinteistönomistajia on kohdeltava tasapuolisesti ja verorahoja käytettävä viisaasti. Yhteisiä rahoja ei saa käyttää yksityisten kiinteistöjen arvonnousuun.

Velvoitepysäköinti kuuluu asumisen kustannuksiin, joten kiinteistöjen omistajien on kustannettava ne itse 100-prosenttisesti.

Kaupunkia tulee kehittää asukkaiden hyvinvointia lisäävällä, oikeudenmukaisella ja taloutta tasapainottavalla kaupunkisuunnittelulla.

Hämeenlinnan perussuomalaisten valtuustoryhmä

Lulu Ranne, puheenjohtaja

Vesa Mäkinen, varapuheenjohtaja

Antero Niemelä, valtuutettu

Matti Mikkola, valtuutettu

Jani Koivusaari, valtuutettu

Teppo Turja, valtuutettu

Lue myös:

Mielipidevieras Juhani Lehto: Visiot Hämeenlinnan keskustasta ovat kuvitelmia ja haavekuvia

Mielipidekirjoitus: Toriparkki olisi aika kuopata