Uutiset

Parolannummen raskaat huvit

Britannian asevoimista lähtöisin olevan Tough Mudder -kuntourheilutapahtuman kaltaiset kestävyyskilpailut ovat kasvattaneet hurjasti suosiotaan viime vuosina. Helsingin Tough Viking on esimerkki extreme-juoksun rantautumisesta Suomeen. Hämeenlinnan seutukin sai kolme vuotta sitten oman vastaavan tapahtumansa.

Parolan Visa järjestää sunnuntaina yhteistyössä Hämeenlinnan Hiihtoseuran ja Panssariprikaatin kanssa kaikkiaan neljännen Military Run -kuntourheilutapahtuman. Erikoiseen hölkkäkilpailuun on ilmoittautunut 225 juoksijaa, mutta sunnuntaina on vielä mahdollista liittyä kilpaan.

– Jos on hyvä sää, tulee varmaan paljonkin jälki-ilmoittautuneita, mutta jos sataa vettä ja on kaksi astetta ei varmaan tule niin paljoa, Parolan Visan toiminnanjohtaja Ville Karvinen pohtii.

Järjestäjien mukaan ilmoittautuneita on jo nyt ennätysmäärä. Kyseessä on jalkapalloturnausten jälkeen Visan suurin urheilutapahtuma tänä vuonna.

Tapahtuman toisen vetäjän ja ratamestarin Jyrki Vuorisen mukaan osallistujakatras on hyvin moninainen. Varsinkin naisia on sotilaallisessa juoksukilpailussa mukana huomattavan paljon.

– Nuorimmat ovat vyötärönkorkuisia. Vanhin on tainnut olla 70. Naisia on varmaan 55–57 %. Ensimmäisestä vuodesta lähtien naiset ovat olleet hyvin edustettuja, Vuorinen arvelee.

Military Run on monella tapaa erikoinen juoksutapahtuma. Harvassa hölkkäkisassa reitti myötäilee metsäpolkujen lisäksi panssariuria ja jopa esterataa. Aivan yhtä raastava Military Run ei ole kuin Tough Viking -esteratakisa, mutta haastetta riittää.

Tapahtumassa kilpaillaan kahdella matkalla, 6 ja 12 kilometrillä, joista pidempi on myös reitiltään vaativampi. Kilpailuympäristönä on Parolannummen lentokentän sotaharjoitusalue. Reitti kulkee panssarivaunu-urien yli, ryteikköjen läpi, pururadalla ja lopussa Panssariprikaatin esteradallakin. Matkan varrella suoritetaan myös lyhyt vesistönylitys.

Reitillä on myös henkisiä esteitä, kuten panssarivaunut, joiden ali pitää ryömiä. Vuorinen rauhoittelee kuitenkin, että alitettavat vaunut eivät sentään ole liikkeessä, vaikka moottorit jylisevätkin.

– Reitin varrella vaunut ovat tehneet suurimmat esteet. Vaunu-urat näyttävät tästä ihan mukavalta, mutta ne ovat kuin jos lähtisi kivikovalla perunapellolla hölkkäämään. Tänä vuonna vettä ja mutaa on vähän, mutta mennään erilaisten hakkuuryteikköjen läpi, puunrunkojen yli ja ali. Siellä on neljä poikittaista noin metrin korkuista vaunu-uraa peräkkäin, joihin pudottaudutaan ja joista noustaan. Maastollisesti pyritään hakemaan kaikki mahdolliset ylämäet, mitä vain saadaan matkalle, Vuorinen kuvailee.

Vaativin kohta on aiempien vuosien kokemuksen perusteella Lehijärven pulahdus ja sen jälkeinen nousu Panssarimuseolle.

– Lehijärvellä mennään noin vyötäröä myöten järveen, minkä jälkeen noustaan jyrkkää ylämäkeä Panssarimuseon kulmalle. Se on yllättävän hapottavaa reisille, Vuorinen kertoo

Karvisen mukaan esterata herättää jännitystä kilpailua harkitsevissa ennen tapahtumaa vuodesta toiseen.

– Tänä vuonna esterata tulee mukaan ensimmäistä kertaa myös puolikkaalle matkalle. Sitä jengi aina kysyy, onko esterata mukana, Karvinen naurahtaa.

Raskaimmat esteet, kuten seitsenmetriset tikkaat tai irlantilaispöytä eivät ole mukana kilpailureitillä. Väsyneenä ryömintänarut ja puomien ylitykset tuottavat riittävästi haastetta.

Panssariprikaati on kilpailun osalta merkittävä tukija. Se tarjoaa paitsi vaunut ja maaston, myös varusmiesten tukea tapahtuman järjestämisessä. Visa järjestää prikaatille oman Military Run -kokemuksen perjantaina.

Lähtö tapahtuu niin ikään sotilaallisesti: rynnäkkökiväärin sarjalla – paukkupatruunoilla tosin.

– Panssarihaupitsi tai muu vastaava olisi varsin miehekäs, mutta se menee ehkä vähän varomääräysten ulkopuolelle, Vuorinen haaveilee. HäSa

Asiasanat

Päivän lehti

24.11.2020

Fingerpori

comic