Uutiset

Pelkkä kännykkään puhuminen johtaa harvoin ajokieltoon

Kanta-Hämeen poliisilaitoksen tiedossa ei juurikaan ole tapauksia, joissa pelkkä kännykkään puhuminen olisi johtanut määräaikaiseen ajokieltoon.

– Suurin syy ovat ylinopeudet. Näppituntumalta aika harva juttu on sellainen, jossa on pelkkä kännykkä mukana. Yleensä ajokielloissa on sekä ylinopeutta että kännykkää ja ehkä vielä jotain muutakin mukana, kertoo tarkastaja Hanna Kokkonen
Hämeenlinnan pääpoliisiaseman lupapalvelulinjalta.

Kesäkuun alussa uudistuneen ajokorttilain mukaan kännykkä kädessä ajaminen lasketaan toistuviin liikennerikkomuksiin. Mikäli rikkomuksia kertyy vuodessa kolme tai kahdessa vuodessa neljä, poliisi voi määrätä ajokiellon. Sen pituus on 1-6 kuukautta.

– Suurin osa ajokielloista menee selkeästi 1-3 kuukauden väliin. Sitä pidemmät ajokiellot ovat harvassa.

Esimerkkitapaus hämmentää
Kokkonen ihmettelee hänelle kerrottua esimerkkitapausta, jossa ajo-oikeuden pelkän kännykkään puhumisen vuoksi jo elokuun puolivälissä menettänyt henkilö ei ole vieläkään saanut ajokorttiaan takaisin.

Kyseinen henkilö tietää kuitenkin tapauksen, jossa samaan aikaan ajo-oikeutensa rattijuopumuksesta menettänyt kuljettaja on jo saanut ajokorttinsa takaisin.

– Päivittäin ajokorttiasioita hoitavalle kuulostaa melko omituiselta, että kännykän vuoksi ajo-oikeutensa menettänyt ei olisi saanut vielä korttiaan takaisin, tarkastaja Hanna Kokkonen kommentoi tapausta sen paremmin tuntematta.

Lupapalveluissa ei hänen mukaansa ole mitään sellaisia ruuhkia, mitkä selittäisivät tapahtuneen.

Ajokiellon pituus perustuu taulukkoon
Se, minkä pituisen ajokiellon kuljettaja milloinkin saa, perustuu poliisihallituksen laatimaan ja tieliikennelakiin nojaavaan ajokieltotaulukkoon.

– Rikkeiden lukumäärä ja laatu ovat ratkaisevia tekijöitä. Ja jos ajokortti on välttämätön liikkumisen tai toimeentulon kannalta, se voidaan ottaa huomioon lieventävänä seikkana ajokiellon pituutta määrättäessä, Hanna Kokkonen kertoo.

– Ajokielloissahan ei ole mahdollisuutta mennä yhden kuukauden minimin alle, mutta toki on mahdollisuus saada varoitus tietyillä edellytyksillä, ja se on vaihtoehto ajokiellolle.

Kun toistuvissa liikennerikkomuksissa raja täytyy, poliisi kutsuu henkilön ajo-oikeuskäsittelyyn. Välttämättä ei tarvitse mennä paikan päälle, vaan kirjallinen vastine riittää. Kun henkilö noutaa päätöksen poliisilaitokselta, hän jättää ajokorttinsa sinne ajokiellon ajaksi.

Mikäli poliisi huomaa valvonnan yhteydessä tien päällä ajokiellon edellytysten täyttyvän, henkilö määrätään heti väliaikaiseen ajokieltoon. Myöhemmin henkilö pyydetään kuultavaksi ja häneltä pyydetään kirjallinen vastine.

Ajokiellon pituutta määrättäessä otetaan huomioon väliaikaisen ajokiellon kesto.

Valvonta vaikeaa
Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Rauli Syrjälä kertoo, ettei käynnykän käytön valvonta ole käytännössä kovin helppoa.

– Mitään varsinaisia isoja käynnykkäratsioita emme ole tehneet. Puutumme sen käyttöön muun valvonnan yhteydessä. Tänä päivänä on todella hyviä hands free -laitteita, joten kännykän käytöstä on ihan turha sakkoa ottaa.

– Puhutaanhan laissa muistakin teknisistä laitteista, jotka haittaavat liikennettä. Niitä on paljon kännyköitä vaikeampi valvoa. Eipä sitä ole kovin helppo katsoa, kirjoitellaanko autossa navigaattoriin osoitteita tai muuta. Autoissa itsessäänkin on tänä päivänä hirveän paljon automatiikkaa, ylikonstaapeli toteaa. (HäSa)