Uutiset

Peltilehmän teurastuksessa ei nokka kauan tuhise

Parinkymmenen vuoden takainen omistajansa ylpeys ja naapurien kateuden kohde, täysin palvellut auto ei ole ongelmajätettä, jos sen saattohoito tehdään asiallisesti, eikä sitä tuupata pusikkoon tai pihanperälle, saati hylätä kadunvarteen tai parkkipaikoille. Romutettavasta autosta otetaan kaikki mahdollinen hyötyjäte talteen.

Parolan Rengas ja Auton, entisen Katinalan autopurkamon yrittäjä Pasi Kesäläinen repäisee verstaansa pihaan ajetun intti-ikäisen Saabin rekisterikilvet irti ja ojentaa ne ajokin omistajalle. Tämä huolehtii laput rekisteriviranomaiselle ja tekee tarvittavat ilmoitukset, laatii auton kuolintodistuksen. Auto poistuu rekisteristä, eikä vakuutuksia ja veroja enää perätä. Katsastuskonttoritkin pidättäytyvät tarjoamasta uusia katsastusaikoja.

Kun muodollisuudet on hoidettu, Kesäläinen nostaa romutettavan auton hallinsa katon rajaan, liruttelee öljyt, jäähdytysnesteet ja loput bensiinintipat astioihin.

Sen jälkeen irtoavat renkaat. Jos ne kelpaavat vielä jollekin, ne myydään, silestonet ja muut mateen nahkat lennähtävät romurenkaiden kasaan.

Kun ensimmäinen erä on ohi, autonraato kärrätään pihalle ylenevään pinoon muiden elämäntyönsä tehneiden kanssa.

Materiaalin kierto nopeutunut

– Pihassa se on muutaman kuukauden, jos joku sattuu tarvitsemaan varaosia. Turvallisuuteen vaikuttavia osia, esimerkiksi jarruja ja iskareita ei myydä eteenpäin, mutta startit, laturit, lyhdyt, lasit ja monet muut osat saattavat kelvata jollekin.

Muutaman kerran vuodessa Parolan Terätiellä vierailee paalaaja, joka puristaa autot moottoreineen, sisustuksineen, laseineen, wunderbaumeineen ja arpanoppineen tiukoiksi paaleiksi.

Entinen maantiekiitäjä on hetkessä tunnistamaton möykky, pikkuauto painaa uudessa olomuodossaan viisisataa kiloa, jykevämpi lotja tonnin. Möykystä raastetaan aikanaan jakeita, jotka erotellaan raaka-aineiksi materiaalin mukaan. Tätä työtä ei tehdä Parolassa, vaan metallien kierrätykseen keskittyneissä välitysliikkeissä.

– Parhaimmillaan vanha Corolla on tien päällä uudestaan vuosimallina 2005 nopeastikin, ehkä vuodessa. Teräksen kysyntä maailmalla on kasvanut ja tavara kiertää nyt vauhdikkaasti, tietää Kesäläinen.

Monialayrityksestä tavaraa ja palveluja

Kesäläinen ei maksa mitään romuttamon pihaan tuodusta autosta, mutta ei sen takia tarvitse saattajankaan kuvettaan kaivaa.

Mistä miehelle ja velipoika Arille tulee tili?

– Paalatuista autoista saa muutaman sentin kilohinnan ja joku euro kilahtaa käytetyn varaosan kaupasta. Ei tällä rikastu, mutta pitäähän sitä ihmisen työtä tehdä elääkseen.

Kesäläisten firma, kolmekymmentä vuotta vanha perheyritys on monialayritys, jonka toimiala liittyy autoihin romuttamoa laajemminkin.

Pihassa seisoo kymmenkunta kaupan olevaa nuorehkoa, ei likikään romutusikäistä henkilöautoa, osa Saksasta tuotuja. Autokaupan ohella veljekset pyörittävät korjaamoa ja myyvät renkaita. Toisella puolella tietä on Kesäläisten hoitama kylmä bensiiniasema ja toinen avataan lähiaikoina Iittalaan.

Jukka Viitaniemi