Kolumnit Uutiset

Peltipoliisi vie ilon autoilusta

Autoilu maanteillä on ollut mukavaa, kaupungissa ei niinkään. Autoillessa jää aikaa pohtia, suunnitella ja ideoida. Kaupunkiajo käy kuitenkin hermoille.

Maaseudulla yksityisautoilu on täysin välttämätöntä, koska julkista liikennettä ei ole.

Nyt siitä on tehty yhtä helvettiä asentamalla kaikki tienvarret täyteen peltipoliiseja.

Koska navigaattori varoittaa pylväistä ajoissa, ajetaan niiden välit reipasta vauhtia ja tolpan lähestyessä jarrutetaan. Se tekee ajosta ikävän nykivää.

Kamera ilmeisesti sallii muutaman kilometrin ylityksen nopeusrajoitukseen, mutta välähtää suhteellisen pienestäkin ylinopeudesta.

Osa porukasta ajaa varmuuden vuoksi 10 km alle nopeusrajoituksen vilkaisematta peräpeiliin. Sieltä näkyisi taakse kertynyt pitkä jono.

Lähes aina perään jumittunut Bemari tai Audi alkaa poimia jonoa auto, pari kerrallaan. Jono nykii yhä enemmän.

Poliisit ovat ylistäneet kameravalvonnan positiivisia puolia. Sen väitetään merkittävästi parantavan liikenneturvallisuutta.

Tämänkin lehden pääkirjoituksessa on kehuttu kameroiden turvallisuusvaikutuksia.

Suomen ainoa liikennelääketieteen professori Timo Tervo kuitenkin arvioi, että isossa liikennevirrassa suurin osa kuljettajista on riskittömiä.

Tervo on kritisoinut sitä, että nyt keskitytään yhä enemmän pelkkään nopeusvalvontaan, vaikka suurin riski kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa piilee kuljettajan tilassa.

Kuskin terveys tai pikemminkin sairaus, päihtymys ja itsemurha-alttius ovat isoja riskitekijöitä. Usein nämä riskikuljettajat tosin syyllistyvät myös huomattaviin ylinopeuksiin.

Kamera ja uusin keksintö, keskinopeuden mittaus, todentavat vain nopeuden, eivät kuljettajan tilaa.

Nykytekniikka on tehnyt nopeuden mittauksen helpoksi ja kustannustehokkaaksi. Kannattavuutta parantaa sekin, että sakkosummia juuri nostettiin. Valtio paikkaa tällä osin rapautuvaa talouttaan.

Keskinopeuden valvonta on jo varsinaista kyttäystä ja iso veli valvoo -meininkiä.

Siitä ei ole kuin askel jokaisen henkilökohtaiseen paikantimeen, joka mittaa nopeudet ympäri vuorokauden ja lähettää sakot automaattisesti.

Kun keskitytään pelkkiin ajonopeuksiin, muut usein pahemmat liikenneriskit jäävät huomiotta.

Autoilusta on mennyt vapaudenfiilis. Siitä on tullut ikävää paikasta toiseen siirtymistä nopeusmittaria hysteerisesti tuijotellen.