Uutiset

Peltosen näytöstä Ahvenistolla

Tehokasta ratakilpuria kuskaava Kai Peltonen on ollut tuttu näky kärjessä Ahveniston moottoriradalla ajetuissa Roadsport-luokan lähdöissä. Opel-mies ei pettänyt kannattajiaan sunnuntainakaan Historic Grand Racessa, vaan päästeli näytöstyyliin päivän molempien A-luokkien lähtöjen voittoon.

Ensimmäisessä startissa Peltosen takana toiseksi ruutulipulle ennätti uuden 2A-luokan BMW:llä päästellyt Santtu Rantanen ennen saman luokan toista Bemari-kuskia, Timo Grönthalia. Peltosen luokan toiseksi nopein oli kauas kärjestä jäänyt Juha Rajavuori Ladallaan (lähdön kahdeksas).

Iltapäivän kahdeksan kierroksen lähdössä Peltosen menoon parhaiten vastasi V8-luokan Corvettea ajanut Janne Piirainen. Santtu Rantanen tällä kertaa kolmas. A-luokan toiseksi kaasutteli BMW:llään Jussi Harju (lähdön kuudes).

Kai Peltonen on jo useamman vuoden ajanut tyylikästä Opel Asconaa. Vauhtia miehen 1970-luvun lopun menopeliin potkii 430-hevosvoimainen Opelin 1,8-litrainen XE-moottori.

– Tällä pelillä olen ajanut aina hyvin kotiradallani. Tällä kertaa pääsin kyllä aika helpolla, sillä kaksi kovaa kilpakumppaniani Juha-Matti Riikonen ja Jyrki Lahti eivät ajaneet Hämeenlinnassa. Se oli harmi, sillä sain autoni kulkemaan tänä kesänä vasta nyt kunnolla – alustakin oli ihan kohdallaan.

– Molemmat lähdöt sujuivat ihan nappiin, samoin kuin sateessa ajettu lauantain aika-ajokin. Pitkästä aikaa oli todella kiva ajaa, Peltonen jutteli.

Leinolla riitti remonttia

Lappajärven Urheiluautoilijoiden Ari Alanen kaasutteli pienempien Roadsport-luokan autojen voittoon. Alanen on hallinnut jo pitkään B-luokan sarjaa piskuisella Sunbeamillaan, jolle vauhtia antaa 1 300-kuutioinen Suzuki Hayabusa -moottoripyörän moottori.

Alasen kovin kirittäjä on hämeenlinnalainen Tommi Leino, jolla kuitenkin riitti ohjelmaa sunnuntaina varikollakin. Leinon päivä käynnistyi uuden 2A-luokan BMW:n testikisalla, ja heti perään oli vuorossa B-luokan startti.

Hyvän lähdön saaneen Leinon kisa meni kuitenkin pipariksi Sunbeamin takapyörän tukivarren väännyttyä varikkomäen ulosajossa. Samassa rytäkässä Alanen karkasi omille teilleen.

– Olen ajanut Ahvenistolla kilpaa jo kolmetoista vuotta, mutta vasta nyt ajoin ensimmäisen kerran ulos. Tälläkin kertaa lipsautin aika vähän pelolle, mutta joku kivi iski kovaa takapyörään ja sen jälkeen oli pakko ajaa varikolle. Onneksi saimme auton kuntoon toiseen lähtöön, Leino huokaili.

Toisessa lähdössä Leino starttasi takarivistä, mutta onnistui nousemaan B-luokan kolmanneksi edellään Alanen ja nopeaa Ford Escortia kuskannut Jaakko Marttila. Leinoa lujempaa meni myös C-luokan voittaja Sami Lintunen, joka oli lähdön kolmas. Takapyörää hurjasti nostavaa Datsun 100A:ta kuskannut Lintunen oli C-luokan ykkönen myös ensimmäisessä lähdössä.

Ari Alasen vakuuttava meno Apparalla ei ollut yllätys. Mies venytti voittoputkensa jo kahdeksan kisan mittaiseksi.

– Roadsportien sarjavoiottojen lisäksi olen voittanut pari sarjaan kuulumatonta kisaa. Tänään kaikki sujui taas lähes täydellisesti. Ensimmäisen lähdön startti meni tosin hieman reisille, ja Tommi pääsi hieman karkuun, Alanen muisteli.

Leinon vihreää Sunbeamia vauhdittaa Yamahan 1 000-kuutioinen moottori. Tehoa myllystä irtoaa noin 165-hevosvoimaa.

– Arilla on tehoa noin 50 heppaa enemmän, mutta yllättävän hyvin olen pysynyt hänen kyydissään. Hyvän kuskin edelle on tosin kyllä aika vaikea päästä, Leino nauroi.

Ahveniston Historic Grand Race oli tänäkin vuonna hieno ratatapahtuma. Roadsport-luokkien lisäksi radalla nähtiin muun muassa historic- ja formulaluokkien autoja.

Kisojen nopeimman luokan, formula nelosten, viikonvaihteen tuplavoittaja oli HRF-seuran Mika Hirvonen. Hämeenlinnalainen Sami Inkiläinen oli molemmissa lähdöissä toinen. (HäSa)

Asiasanat

Päivän lehti

2.6.2020