Uutiset

Pendolino-ratkaisu väheksyy matkustajia

VR:n päätös lopettaa nopeiden Pendolino-junien pysähtyminen Hämeenlinnassa tyrmistyttää junaa päivittäin käyttäviä matkalaisia. Hämeenlinnan asemalta lähtee jokaisena työpäivänä satoja ihmisiä töihin pääkaupunkiseudulle tai Tampereelle. Myös Hämeenlinnassa työssäkäyviä on niin ikään paljon.

Pendolino-ratkaisu on junien uskollisille matkustajille kuin tiskirätti päin silmiä. He ovat rakentaneet arkeaan, työnsä ja asumisensa nopeiden yhteyksien varaan. Matkustajien joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat muuttaneet perheineen Hämeenlinnaan tai lähiseudulle hyvien yhteyksien rohkaisemina.

Vaikka myöhästelevät Pendolinot eivät luotettavuudessaan ole aina vastanneet lupauksia, ne ovat kaikesta huolimatta saaneet vakiintuneen asiakaskunnan. VR:n linjaus intercity-vuorojen lisäämisestä ei muuta tilannetta, koska niillä korvataan kymmenkunta sinistä pikajunavuoroa.

Vielä tällä hetkellä Helsingin ja Hämeenlinnan väliä kulkee keskimäärin kaksi junavuoroa tunnissa, uudistuksen jälkeen enää juna tunnissa. Lupaukset taajamajunavuorojen lisäämisestä ovat rohkaisevia pääradan pienille asemaseuduille. Hämeenlinnasta lähtevään ja saapuvaan liikenteeseen niillä on sittenkin vaatimaton merkitys.

VR on liikelaitos, joka ei enää ole poliitikkojen talutusnuorassa. Sen omistaja, Suomen valtio on asettanut sille tulostavoitteet ja velvoitteet rautatieliikenteen hoidosta. Hämeenlinnaa koskeva ratkaisu on osa valtakunnallista uudistusta, jonka pontimena on osittain oikoradan avaaminen Järvenpään ja Lahden välille. Itään tai idästä suuntautuvan liikenteen järjestelyt eivät kuitenkaan ole vakuuttava selitys Hämeenlinnan kohtelulle.

VR avaa tietoisesti kylkensä kilpailussa bussiliikenteen kanssa. Yksityiset linja-autoyritykset ovat joustavia ja nopeita reagoimaan tilanteen muutoksiin. Ei olisikaan mikään ihme, jos pääkaupungin ja Tampereen väliä liikennöivät pikavuorot saisivat ensi vuonna uusia matkustajia.

Päätös on myös hätiköity, sillä Hämeenlinnaan on tullut ja tulossa satoja uusia valtion työpaikkoja. Puolustus- ja oikeusministeriöiden palvelukeskukset on päätetty sijoittaa kaupunkiin myös toimivien junayhteyksien ansiosta. Niiden henkilökunta tarvitsee nopeita yhteyksiä työmatkoihinsa. Toisekseen keskuksista tehdään päivittäin virkamatkoja pääkaupungin keskusvirastoihin ja ministeriöihin. Matkalaisten määrä on lähiaikoina kasvamassa.

VR:n ratkaisu on imagotappio Hämeenlinnalle. Kaupunki on tehnyt hyvää työtä työmatkaliikenteen sujumisen puolesta. Asuinalueita on rakennettu ja rakennetaan lisää asemanseudulle. Nopeat yhteydet ovat olleet vahvuustekijöitä, joilla Hämeenlinnan seutukuntaa on markkinoitu. Onneton Pendolino-ratkaisu vie perustaa tehdyltä työltä.

VR elää kuin valtio valtiossa eikä se näköjään välitä kuunnella sidosryhmiään ja asiakkaitaan. Toimintatapa on perin lyhytnäköistä, sillä kukaan ei menesty yksinään.