Uutiset

Perstuntuma pahasti hukassa

Käväisin perjantaina Helsingissä koulutustilaisuudessa. Onneksi päätin mennä junalla enkä omalla autolla, sillä junalla vain myöhästyin, mutta omalla autolla matka olisi voinut tyssätä sillä kertaa kokonaan.

Perillä koulutuksessa päällimmäinen tunne oli epäusko, kun tilaisuuteen alkoi kantautua tietoja pääkaupunkiseudun sisääntuloteiden satojen autojen ketjukolariröykkiöistä.

Yleensähän tällaista kuuluu huomattavasti etelämpää, sellaisista maista, joissa talvi tullessaan todella yllättää. Niille uutisille me täällä pohjolassa kohottelemme kulmiamme: jotkut ei vaan osaa.

Mutta ei meilläkään jokavuotinen ”talvi yllätti autoilijat” taida enää käydä vitsistä. Mistä muusta satojen autojen ketjukolarit kertovat kuin siitä, ettemme enää osaa ajaa kelin mukaan.

Totta kyllä, ajokeli oli poikkeuksellisen huono, mutta kyllä myös autoilijoiden perstuntuma tuntuu kadonneen kokonaan.

Kun autoilin itse Helsingissä viime itsenäisyyspäivän aattona, sää oli suurin piirtein samanlainen kuin viime perjantaina: lunta tuli taivaan täydeltä ja tuuli pöllytti tielle valkoisen seinän.

Moottoritiellä edellä ajavien valot hävisivät jo muutaman metrin päässä eikä tien reunoja näkynyt. Se ei kuitenkaan tahtia haitannut, vaan viereisellä kaistalla autot paahtoivat ohi ilmeisesti täysin sokkona. Olihan siitä tosin se hyöty, että pystyi hetken aikaa itsekin arvioimaan, missä toinen kaista on.

Perjantain kaaoksessa haastatellut ammattiautoilijat hämmästelivät sitä, että moni tavallinen kuski ajoi myräkässä kuten pääkaupunkiseudun kehäteillä ja sisääntuloväylillä muutenkin ajetaan eli lujaa ja edellä ajavan puskurissa kiinni.

Tilannenopeudesta ja turvavälistä ei kukaan ollut kuullutkaan.

Monissa tutkimuksissa on arvioitu talviautoilun riskejä. Netistä löytyy muun muassa Tampereen teknillisen yliopiston tutkijaryhmän vuonna 2008 julkaisema tutkimus ”Keliolosuhteet ja henkilöautoilun riskit”. Siinä on koottu yhteen useita aiempia tutkimuksia ja tehty omia laskelmia onnettomuustilastojen perusteella.

Opuksesta löytyy muun muassa sellainen kiinnostava tieto, että etelässä lumisella ja jäisellä kelillä on suurempi riski joutua onnettomuuteen kuin pohjoisessa.

Etelässä ei siis osata ottaa keliolosuhteita huomioon yhtä hyvin kuin pohjoisessa. Vastaväitteeksi tähän ei kelpaa se, että etelässä on enemmän liikennettä, sillä se on otettu laskelmassa huomioon.

Kun on verrattu lumisen tai jäisen kelin riskiä paljaaseen keliin, valtateillä onnettomuusriski on yli viisinkertainen ja muilla maanteillä vähän yli kaksinkertainen.

Autoilijat luottavat siihen, että päätiet ovat kunnossa kelillä kuin kelillä. Muilla teillä osataan varautua paremmin siihen, että keli saattaa olla huono.

Nyt olisi käyttöä uudelle Ensio Itkoselle, joka takoisi kansan päähän taas tur-val-li-suus-vä-lin ja muistuttaisi, että vaarallisinta on väärä turvallisuudentunne.

Päivän lehti

25.5.2020